U bent hier

8.1 Plan van aanpak

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

werkdruk­beleid

Het plan van aanpak bij de RI&E vormt een leidraad voor het werkdrukbeleid van uw organisatie. In het plan moet u drie soorten maatregelen onderscheiden:

  • persoonsgerichte maatregelen;
  • werkgerichte maatregelen;
  • maatregelen gericht op de leidinggevenden.

8.1.1 Persoonsgerichte aanpak

Vaak heeft werkstress te maken met persoonsgerelateerde factoren: iemand blijkt bijvoorbeeld stressgevoeliger dan zijn collega’s of kan het werk even niet aan door problemen thuis. Hoe uw organisatie hiermee omgaat, legt u vast in een plan van aanpak.

Belastbaarheid verhogen

cursus

Een werknemer die veel kennis en vaardigheden bezit, kan een hoge werklast beter aan dan een onervaren collega. Geef werknemers daarom regelmatig trainingen en cursussen om hun kennis én belastbaarheid te verhogen.

Er bestaan veel nuttige cursussen voor stressgevoelige mensen om te leren omgaan met werkdruk. Denk aan een cursus timemanagement of een assertiviteitstraining.

Voorlichting

Goede voorlichting kan werknemers helpen om werkstress tegen te gaan. Daarbij kunt u denken aan specifieke informatie over de risico’s van werkstress. Maar beter nog kan uw organisatie aandacht besteden aan voorlichting over factoren die de belastbaarheid verhogen.

leefstijl

Iemand die fit en gezond is, kan een grotere werklast aan. Door het geven van tips over een gezonde leefstijl of het stimuleren van bedrijfsfitness kan uw organisatie dus mogelijk ook het gevoel van werkdruk verlagen.

8.1.2 Werkgerichte aanpak

takenpakket

Kijk ook wat u kunt veranderen aan werkgerichte maatregelen. Hierbij kunt u denken aan het aanpassen van het ­takenpakket (minder verantwoordelijkheden, verbreding, specialisatie) of het verhogen van de regelmogelijkheden, zodat werknemers meer vrijheid hebben om hun werk zelf in te delen. Soms kan een aanpassing van de werk- en rusttijden uitkomst bieden.

8.1.3 Management erbij betrekken

onzekerheid

Een goed plan van aanpak bevat niet alleen maatregelen die betrekking hebben op de werknemer en zijn functie. Het is van groot belang om ook het management te betrekken bij het beleid. Dit kan betekenen dat het management andere prioriteiten moet formuleren: werknemers hebben dan minder onzekerheid over wat leidinggevenden van hen verwachten.

Leidinggevenden terug naar school

U als HR-professional kunt werkstress niet in uw eentje tegengaan. Vooral leidinggevenden kunnen een grote rol spelen. Misschien kunt u een voorlichtingsbijeenkomst organiseren waarin u hen uitlegt hoe zij werkstress kunnen herkennen bij hun werknemers en de stress kunnen aanpakken. Ook een training coachend leidinggeven kan een stap in de goede richting zijn. Hier leren zij bijvoorbeeld om meer aandacht te besteden aan het geven van motiverende feedback aan werknemers.