3.2 Werkgerelateerde factoren
hoeveelheid
Bij werkgerelateerde factoren van werkstress kunt u denken aan de hoeveelheid werk, maar ook aan de inhoud en de manier waarop het werk is georganiseerd.
3.2.1 Taken
veelzijdigheid
Tegenwoordig verwachten leidinggevenden steeds vaker veelzijdigheid en flexibiliteit van hun werknemers. Veel functies hebben een uitgebreid takenpakket. Voor een werknemer die graag afwisseling in zijn werk wil en over veel verschillende vaardigheden beschikt, is dat ideaal.
verantwoordelijkheden
Maar er zijn ook werknemers die in de stress schieten als een leidinggevende hun takenpakket uitbreidt. Als een werknemer de verantwoordelijkheden die bij zijn taken horen te zwaar vindt of als zijn taakomschrijving onduidelijk is, kan hij werkdruk gaan ervaren.
3.2.2 Deadlines
hoge tijdsdruk
Iedereen heeft weleens het gevoel dat hij een race tegen de klok voert om een deadline te halen. Als dat een enkele keer gebeurt, is dat meestal geen probleem. Maar zoals het gezegde luidt: de boog kan niet altijd gespannen staan. Als een werknemer continu onder hoge tijdsdruk moet werken om harde deadlines te halen, gaat het vroeg of laat een keer mis.
Zeker als het om zware opdrachten gaat en er tussen de deadlines weinig tijd zit om pauze of rust te nemen, kan de werkdruk ineens hoog oplopen.
3.2.3 Vrijheid
autonomie
delegeren
Werknemers die veel autonomie hebben in de uitvoering van hun taken, ervaren minder snel werkdruk. Dit komt doordat ze veel meer ruimte hebben om zelfstandig het werk in te delen. Hierdoor kunnen ze zelf de drukte spreiden. Ze kunnen bijvoorbeeld zelf bepalen welke taken ze op welk moment uitvoeren. Ook de vrijheid om procedures aan te passen en taken te delegeren, bevordert de belastbaarheid. Autonomie heeft overigens weinig effect op de werkdruk als de kwaliteitseisen te hoog zijn. Dan kan een werknemer nog zo veel schuiven met taken, maar daarmee verdwijnt de druk om aan de hoge verwachtingen te voldoen niet.
Geen waardering voor het harde werk
vanzelfsprekend
Vaak zijn het de hardwerkende werknemers die te weinig waardering krijgen voor hun prestaties, die vervolgens last krijgen van werkstress. Het werkt nu eenmaal ontmoedigend om veel tijd en energie in het werk te steken, terwijl de leidinggevende dat niet lijkt op te merken of dat vanzelfsprekend vindt.
Een werknemer die altijd enorm zijn best doet, kan zich gestrest gaan voelen als hij daar onvoldoende waardering voor krijgt. En dan kan al dat harde werken uiteindelijk zelfs leiden tot overspannenheid.