4.4 Jaarrekeningen
Ieder jaar deponeert uw werkgever de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel (KvK). Die mag uw organisatie sinds kort niet meer op papier inleveren. Als u de jaarrekening digitaal gaat inleveren, moet u zich wel voorbereid hebben.
3x deponeren tot en met 2015
U kunt de jaarrekening tot en met boekjaar 2015 op drie manieren deponeren:
Digitaal inleveren
Vanaf het boekjaar 2016 mag uw organisatie de jaarrekening alleen nog via de online service ‘Zelf deponeren jaarrekening’ en Standard Business Reporting (SBR) deponeren. Zie optie 2 uit het kader hiervoor. De Belastingdienst maakt al langere tijd gebruik van dit systeem.
Digipoortkanaal
Als de financiële afdeling de jaarrekening digitaal inlevert, maakt u gebruik van het Digipoortkanaal binnen uw boekhoudsoftware. Digipoort is het SBR-systeem dat de overheid op dit moment al gebruikt voor de aangiftes van de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, BTW en intracommunautaire prestaties.
Via deze verbinding verzendt u gegevens in XBRL-formaat naar de KvK. U heeft hiervoor een zogeheten PKIOverheid Services Servercertificaat nodig. Zo’n certificaat kost bij Digidentity eenmalig € 125 en daarna € 499 voor drie jaar. Dit certificaat biedt de garantie dat er sprake is van een beveiligde verbinding. Uw organisatie verzendt immers vertrouwelijke gegevens.
Sinds 1 maart 2017 moet het insturen van de aangifte loonheffingen van uw organisatie ook verplicht via Digipoort gebeuren.