5.6 Optimaal benutten van medewerkers
delegeren
Medewerkers in de stabilisatiefase benut u optimaal als u gebruik weet te maken van hun kennis, kunde en ervaring. In heel veel gevallen kunt u in deze fase taken aan de medewerkers delegeren, zoals in hoofdstuk 3 besproken. Als u aangeeft wat u als resultaat verwacht en wanneer, kan de medewerker daar uitstekend zelf invulling aangeven. Sterker nog: de medewerker kan dat door zijn opgebouwde kennis, kunde en ervaring waarschijnlijk beter bedenken en uitvoeren dan als u oplegt hoe hij het moet doen.
Geef deze medewerkers een vraagstuk en ze komen waarschijnlijk met betere oplossingen dan u had kunnen bedenken. Geef wel helder de grenzen van het resultaat aan.
Koppelen
bedrijfscultuur
visie
coach
Daarnaast is het zaak om het werk van deze medewerkers zo in te richten dat hun meerwaarde niet beperkt blijft tot hunzelf, maar dat zeker de jongere medewerkers in de organisatie daar ook van kunnen leren. Het formeel of informeel koppelen van medewerkers in de stabilisatiefase aan jongere medewerkers is dan ook een ideale manier om optimaal van hun kennis, kunde en ervaring te kunnen gebruikmaken. Er moet dan wel een bedrijfscultuur zijn waarin er echt naar deze medewerkers wordt geluisterd– zowel door het management als de jongere medewerkers. Een hulpmiddel voor het bepalen van de bedrijfscultuur vindt u op rendement.nl/mtdossier.
Aandachtspunten bij de stabilisatiefase
- Luister naar uw medewerker. Let er daarbij op dat hem begrijpen en doen wat hij zegt twee verschillende dingen zijn.
- Vraag de medewerker regelmatig naar zijn visie op en ervaringen bij een (strategisch) onderwerp. Zowel de medewerker als uw organisatie worden hier gelukkiger van. Uw organisatie voorkomt namelijk makkelijk een herhaling van de fouten die in het verleden zijn gemaakt.
- Zet de medewerker in als coach en mentor. Het gaat hierbij vooral om niet te googelen aspecten, zoals vaardigheden en mensenkennis.
- Help de medewerker met het vinden van antwoorden op zijn vragen over levensgeluk: de zingevingskant van het werk en het leven. Training en coaching, vooral op persoonlijk vlak, kan hier een belangrijke bijdrage leveren.