1.6 Generatie Z (rond 1995 tot rond 2015)
altijd online
De jongste generatie die nu op de werkvloer verschijnt, is generatie Z. Deze generatie lijkt zeer maatschappelijk betrokken en krijgt ook uitdagingen op wereldschaal voor de voeten geworpen. Het is de eerste generatie die echt volledig afhankelijk is geworden van technologie. Ze groeit op in een wereld waar landen nog wel bestaan, maar de echte harde grenzen steeds meer vervagen. Iedereen is overal altijd online en bereikbaar. Besluiten nemen gebeurt niet meer face to face, maar via Google of digitale crowdsourcing.
iGeneratie
autoriteit
Werknemers uit deze generatie houden niet van hiërarchie of autoriteit. Ze vinden dat ze zelf weten wat ze moeten doen en hoe. Als dit niet blijkt te kloppen, hebben ze voldoende initiatief en flexibiliteit om dat te googelen. Ze worden daarom ook de iGeneratie genoemd.
Het grote nadeel van generatie Z is dat ze nauwelijks besef hebben van de opties buiten de technologische hulpmiddelen en het internet.
Verantwoordelijkheidsgevoel
vloggen
concentratie
Deze generatie profileert zich veel meer dan alle voorgaande. Ze vloggen, bloggen, delen alles op social media en uiten dit ook op de werkvloer op die manier. Anderen vinden dat generatie Z vooral met zichzelf bezig is. Zijzelf vinden dat dit ook kan: tijdens kantooruren kunnen ze naar hun idee ook prima hun eigen bedrijf runnen. Positiever geformuleerd kenmerkt deze generatie zich door het harde werken (niet altijd alleen maar voor de zaak, zoals bij generatie X, maar ook privé), een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het snel kunnen schakelen tussen verschillende onderwerpen en situaties. Het nadeel is dan weer dat focus op een taak niet hun sterkste kant is, evenmin als het lang vasthouden van hun concentratie.
Meer dan voorgaande generaties zijn de leden van deze generatie op zoek naar een transparante, maatschappelijk betrokken werkgever met een duidelijke en vooral goede, authentieke boodschap. Ze willen samenwerken en zich nuttig voelen. Echt iets bijdragen aan de maatschappij.
Theoretische kennis hoeft u hen als leidinggevende niet bij te brengen, dat googelen ze wel. Vaardigheden en de soft skills des te meer.