1.1 Wat is een generatie?
ontwikkeling
Een generatie is een groep leeftijdsgenoten, die in dezelfde tijdsgeest – onder vergelijkbare omstandigheden – zijn opgegroeid. Gemiddeld gezien ontstaat er elke 15 jaar een nieuwe generatie, vaak met als start- en eindpunt een grote belangrijke economische, politieke of technologische ontwikkeling in de maatschappij. Een generatie maakt daardoor vaak min of meer dezelfde fysieke, geestelijke en emotionele ontwikkelingen door.
Generaties, leeftijden of levensfasen?
Aangezien u mogelijk al veel over het leidinggeven aan generaties heeft gehoord, behandelt dit eerste hoofdstuk de indeling in generaties. Maar in hoofdstuk 2 is er ook aandacht voor andere opties, zoals leidinggeven aan leeftijden of levensfasen.
Generalisatie
lopen in elkaar over
U kunt in uw rol als manager rekening houden met de indeling in generaties, maar daaraan zitten enige haken en ogen. Het is belangrijk om te beseffen dat beschrijvingen van generaties een generalisatie zijn. Ook binnen een generatie is niet iedereen gelijk. Daarnaast geven veel teksten over generatiemanagement harde jaartallen als grens tussen generaties aan. Dit helpt natuurlijk, maar in werkelijkheid lopen generaties in elkaar over. Tot slot zijn er in de literatuur veel verschillende indelingen, definities en benamingen aan generaties gegeven.
1.1.1 Nieuwe generaties updaten de organisatie
overlevingskans
Ook al vindt u het als leidinggevende misschien lastig omgaan met jongere generaties, u weet ook dat deze groep belangrijk is voor de vernieuwing van de organisatie. Door gebrek aan vernieuwing neemt het aanpassingsvermogen – en daarmee de overlevingskansen – van de organisatie af. Zorg dus dat u als manager open blijft staan voor vernieuwingen vanuit jongere generaties. Alle generaties hebben echter andere werkwijzen en daardoor kost het ook veel moeite om die vernieuwingen erdoor te krijgen. Aan u de taak om ook echt iets te doen met ideeën van de jongere medewerkers.
Innovatief
polderen
Medewerkers uit de jongste generaties komen namelijk met nieuwe, frisse, innovatieve ideeën. Daar komt vervolgens weinig van terecht, omdat ze niet altijd realistisch of al geprobeerd zijn. Ook zijn de oudere generaties – nu vaak leidinggevenden – opgegroeid met flink vergaderen, polderen en overleggen. Daar gaat tijd overheen en als de organisatie er dan eindelijk op terugkomt, speelt het idee van de jongere al niet meer. Ze hebben mogelijk al een nieuw idee, maar de kans is ook groot dat ze door het tijdsverloop langzaam maar zeker hun energie en innovatiekracht verliezen.
Het is dus de kunst om de ervaring en expertise van oudere generaties te benutten, naast de frisse ideeën van de jongere generaties.
1.1.2 Van conflicten naar meerwaarde
generatiekloof
diversiteit
Voor u als manager is het belangrijk de verschillen tussen de generaties te benutten en niet tot conflicten te laten leiden. Een generatiekloof is het verschil in inzicht en opvattingen tussen de mensen uit de verschillende generaties. Juist omdat de mensen uit een nieuwe generatie zich afzetten tegen de mensen uit de vorige generaties ontstaan er conflicten tussen de generaties. Dit is normaal en kan zelfs voordelen hebben op de werkvloer.
profiteren
Uit onderzoeken blijkt namelijk dat diversiteit op de werkvloer een manier is om meerwaarde te creëren, zolang de onderlinge verschillen niet tot te grote conflicten leiden. Het is aan u als manager om dit in goede banen te leiden en op die manier optimaal gebruik te maken van de verschillen in de generaties. Daarvoor moet u:
- de verschillen tussen de generaties en hun werkstijlen begrijpen;
- rekening houden met de waarden en normen die bij elke generatie horen;
- een optimale balans tussen de medewerkers uit de generaties vinden;
- zorgen dat de generaties van elkaar leren en profiteren.
Om dit te bereiken, volgt hieronder een overzicht van de generaties met hun kenmerken.