1.5 Generatie Y (rond 1980 tot rond 1995)
millennials
Generatie Y (ook wel millennials genoemd) is – op de oudste leden na – wél opgegroeid met internet. Enorm verschil met de generaties die tot nu toe zijn besproken, is dat hun communicatievoorkeur ook eigenlijk volledig digitaal is. Een verschuiving die langzaam maar zeker heeft plaatsgevonden. Generatie X communiceert ook al vooral digitaal, maar dan wel via de meer formele kanalen als e-mail. Millennials chatten even, het maakt niet uit waar, hoe laat, naar wie of wanneer. Grote zakelijke beslissingen gaan wel face to face.
Voor u als manager is het dus een optie om de communicatie met een medewerker uit generatie Y digitaal te laten verlopen. Bij een babyboomer kiest u juist eerder voor face-to-facecommunicatie.
Internet
webshop
Het internet heeft een enorme impact op de leden van deze generatie. Hierdoor is letterlijk de gehele wereld hun speelveld geworden. Ze willen ook de hele wereld zien en reizen veel. Ze hebben grenzeloze ambities en ook de technologische mogelijkheden om dat waar te maken. Een webshop is zo geopend en bereikbaar voor klanten over de gehele aardbol. Vrijheid en flexibiliteit zijn belangrijke drijfveren.
Burn-out
authenticiteit
verwend
Door de economische omstandigheden groeit generatie Y op in redelijke welvaart. Niet alleen is alles zichtbaar, alles is daardoor vaak ook echt mogelijk. Er is volop kans om uit te vinden wie ze zijn en wat ze willen. Authenticiteit, speciaal en creatief of onderscheidend zijn, zijn ontzettend belangrijk. En daar kunnen velen in de praktijk niet echt goed mee omgaan. Keuzestress, faalangst en andere mentale problemen, inclusief burn-out op relatief jonge leeftijd, komen dan ook regelmatig voor.
Oplossen
Andere generaties zien millennials vaak als verwend of beschermd opgevoed. Ze zouden niet gewend zijn om problemen te hebben, laat staan deze zelf op te moeten lossen. Hun ouders deden dit vaak voor hen en dat verwachten ze misschien ook wel meer op de werkvloer.