U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap8. Taken van een leidinggevende8.7 Beoordelen

8.7 Beoordelen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

doorlopend proces

Het functioneren van werknemers beoordelen doet u niet door slechts eens per jaar het verplichte beoordelingsgesprek te voeren. Er komt veel meer bij kijken! Beoordelen is in feite een doorlopend proces. U kiest onder andere uit de verschillende soorten beloningen, u voert gesprekken met medewerkers en u geeft feedback.

8.7.1 Functioneringsgesprek

feedback

Of u nu sturend leidinggeeft of juist coachend, u zult heel wat gesprekken met werknemers voeren over hun functioneren. Het algemene functioneren bespreekt u in een functioneringsgesprek. U geeft feedback op het functioneren, maar de medewerker mag op zijn beurt ook punten inbrengen. Een functioneringsgesprek is gericht op verbetering van prestaties en het verbeteren van de samenwerking tussen u en een medewerker.

8.7.2 Beoordelingsgesprek

effectiviteit

Tijdens beoordelingsgesprekken geeft u eenzijdige feedback op het functioneren van een medewerker. Anders dan bij het bespreken van het functioneren, gaat een beoordeling dus alleen over uw kant van het verhaal. U geeft feedback op de effectiviteit en het functioneren van uw medewerker in de afgelopen periode. U besluit het beoordelingsgesprek met een conclusie en (meestal) met een passende actie. Als u tevreden bent, kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een bonus of voor promotie. Heeft u een boodschap die minder leuk is, dan is het zaak om die zo te brengen dat de relatie met de werknemer niet al te veel onder druk komt te staan.

8.7.3 Corrigeren

ingrijpen

Soms is het nodig om acuut in te grijpen in het functioneren van medewerkers, zonder dat u het functionerings- of beoordelingsgesprek afwacht. U kunt bijvoorbeeld meemaken dat er spanningen zijn in de onderlinge relaties tussen teamleden of projectmedewerkers, of dat de samenwerking in een team compleet onderuit wordt gehaald door het disfunctioneren van één van de teamleden.

Insteken

nadruk

Een correctiegesprek kunt u op verschillende manieren insteken. U kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op het voorkomen van ongewenst gedrag in de toekomst. De correctie kunt u in zo’n geval zien als een waarschuwing. Soms is het echter nodig dat ongewenst gedrag meteen wordt aangepakt. U bespreekt dan wat de consequenties zijn.