U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap8. Taken van een leidinggevende8.6 Problemen oplossen

8.6 Problemen oplossen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

moeilijke taken

Als leidinggevende ontkomt u niet aan problemen of moeilijke taken in uw werk. Denk aan een conflict tussen medewerkers oplossen, een slechte beoordeling geven, een medewerker ontslaan, een belangrijke deadline missen, of een project staken vanwege te weinig geld.

risicogroep

Hoe u problemen ook het hoofd biedt, probeer altijd om problemen te relativeren. Leidinggevenden zijn een risicogroep voor beroepsziekten als overspannenheid en burn-out. Neem tijd voor beweging en ontspanning en probeer zo min mogelijk te piekeren.

Lachen klaart de lucht

Humor is een onmisbaar onderdeel om in uw drukke bestaan het hoofd boven water te houden. Door met een humoristische blik naar een probleem én naar uzelf te kijken te kijken, plaatst u werkdruk en stress in perspectief en kunt u er beter mee omgaan. Bovendien kweekt u met humor saamhorigheidsgevoel en waardering van uw medewerkers. Met humor laat u zien dat werk natuurlijk belangrijk is, maar heel veel andere dingen ook.