U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap8. Taken van een leidinggevende8.4 Delegeren

8.4 Delegeren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

verdelen

Als leidinggevende moet u ook delegeren. U kunt vaak niet altijd alles zelf doen, daar heeft u simpelweg de tijd niet voor. U moet de verantwoordelijkheden dus verdelen over de werknemers, zonder dat u zelf het overzicht kwijtraakt.

8.4.1 Taken overdragen

eindverantwoordelijkheid

Als u taken overdraagt, vertrouwt u anderen taken toe terwijl u zelf de eindverantwoordelijkheid houdt. Anderen kunnen u dus aanspreken op de fouten van degene aan wie u de taken heeft overgedragen! U moet bewust mensen uitkiezen in wie u vertrouwen heeft en die over de geschikte competenties voor een klus beschikken.

Keuze van taken

kerntaken

operationele zaken

Overweegt u om enkele van uw taken te delegeren, dan kunt u uitgaan van een paar algemene richtlijnen. Zo zijn kerntaken doorgaans niet geschikt om te delegeren. U zult bijvoorbeeld niet snel uw taken op het gebied van strategie, doelstellingen en prioritering kunnen of willen overdragen. Operationele zaken zijn voor zo iemand over het algemeen wel geschikt om te delegeren. Verder is het goed om rekening te houden met de competenties die aanwezig zijn binnen uw organisatie. Het is zaak taken te selecteren die goed aansluiten bij de aanwezige competenties.

Taken die op zichzelf staan, lenen zich makkelijker voor het delegeren aan uw medewerkers dan taken die nauw verweven zijn met andere.

8.4.2 Valkuilen

balans

inperken

Bij delegeren is het zaak om een balans te vinden tussen vertrouwen geven enerzijds, en controleren anderzijds. Als u de eindverantwoordelijke bent, moet u een vinger aan de pols houden. Maar ga hierin niet te ver! Veel beginnend leidinggevenden trappen in de valkuil om de vrijheid van de gedelegeerde te veel in te perken. Als u bijvoorbeeld tot in detail op de hoogte gehouden wilt worden of als u ongevraagd met adviezen komt, loopt u de kans dat een werknemer gedemotiveerd raakt en zich niet serieus genomen voelt.