U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen4. Het ­beoordelingsgesprek nieuwe stijl4.5 Valkuilen bij de beoordeling

4.5 Valkuilen bij de beoordeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

veilig

afzwakken

eigen normen

Beoordelingsgesprekken vergen een goede voorbereiding. U bent op de hoogte van de taken van de medewerker en hoe hij die moet vervullen en voor de medewerker moet het duidelijk zijn op grond waarvan de beoordeling plaatsvindt en wat de verwachtingen zijn. Schiet u hierin tekort, dan kan dat schadelijk zijn voor uw organisatie en voor uw medewerker. Voorkom daarom dat u in de volgende valkuilen trapt:

  • Extremen vermijden. Voorkom dat u uw beoordeling afvlakt door de medewerker een paar puntjes extra te geven op een onderdeel waarop hij goed scoort ter compensatie van een onderdeel waarop hij laag scoort. Het levert beoordelingen op die in de veilige marges blijven hangen en waar u uiteindelijk niet zoveel mee kunt.
  • Generaliseren. Als iemand in een bepaalde situatie aarzelend reageert, wil dat niet zeggen dat besluiteloosheid een karaktertrek is van deze medewerker.
  • Afzwakken. Vaak zwakt u uw oordeel af, omdat u elkaar de volgende dag weer tegenkomt bij de koffieautomaat. Op de lange termijn kan het dan lijken alsof een medewerker al die tijd constant presteert, terwijl hij in feite veel wisselvalliger was. Het kan zelfs gevolgen hebben als u achteraf niet voldoende kunt aantonen dat de medewerker onvoldoende presteert. Daarnaast is het onrechtvaardig ten opzichte van de medewerkers die wel goed hebben gepresteerd.
  • Projecteren. Soms herkent u negatieve eigenschappen van uzelf in een medewerker. Vaak zijn dat kenmerken waar u grote moeite mee heeft, waardoor u ze ook de medewerkers onevenredig zwaar aanrekent.
  • Eigen normen hanteren. Als u hoge eisen aan uzelf stelt, is de kans groot dat dit ook de norm voor anderen moet zijn met als gevolg dat in uw ogen vrijwel niemand het gewenste niveau haalt.
  • Overheersen. In uw beoordeling moet u alle eigenschappen van een medewerker op waarde schatten. Dat is lastig als iemand kenmerken bezit die u als zeer negatief of als zeer positief waardeert. Deze eigenschappen kunnen dan zozeer overheersen dat ze daardoor uw algehele beoordeling onevenredig beïnvloeden.