U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen2. Onmisbare vaardigheden voor een goed gesprek2.5 Oplossingen

2.5 Oplossingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

suggestie

Als u of de medewerker een probleem aankaart, is het niet raadzaam meteen zelf een oplossing voor de kwestie aan te dragen. Het levert meer op als u de medewerker zelf naar oplossingen laat zoeken. Suggesties van uw kant zijn daarbij natuurlijk wel welkom. Vervolgens kunt u samen een besluit nemen en afspraken maken.

Afsluiting

toevoegen

Deze afspraken kunt u aan het einde van het gesprek kort samenvatten en na afloop op papier zetten. Daarnaast is het ook hier op zijn plaats nog een keer te controleren of alles duidelijk is. Tot slot is het altijd prettig om het gesprek af te sluiten met een vraag als ‘Heb je nog iets toe te voegen?’ of ‘Heb je nog vragen?’. Zo biedt u de medewerker de kans om niets ongezegd te laten. Of hij die kans ook grijpt, is natuurlijk aan hem.