U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen2. Onmisbare vaardigheden voor een goed gesprek2.4 Non-verbale communicatie

2.4 Non-verbale communicatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

informatie

In dialoog gaan met uw medewerker is meer dan praten en luisteren alleen. Non-verbaal communiceert u namelijk eveneens. Dit geldt ook voor de medewerker. Vat daarom niet alleen samen wat hij zegt door goed te luisteren, maar let ook op de manier waarop hij beweegt en kijkt. Lichaamstaal bepaalt namelijk ruim driekwart van de communicatie tussen mensen. U kunt dus ook veel informatie halen uit de lichaamstaal van de medewerker.

Het omgekeerde geldt net zo goed. Als de medewerker aan het woord is, kunt u hem door bijvoorbeeld knikken, aankijken en hummen laten zien dat u luistert.

2.4.1 Lichaam als middel

overtuigend

beïnvloeden

Uw effectiviteit als gesprekspartner is direct gerelateerd aan uw succes bij het opwekken van emotie en interesse door non-verbale communicatie. Lichaamstaal is dus erg belangrijk als u een boodschap overtuigend wilt brengen. Uw lichaam kan namelijk een effectief middel zijn om uw woorden te benadrukken en te verduidelijken. Het is het krachtigste instrument om uw medewerkers te overtuigen en te beïnvloeden om hun functioneren te verbeteren of sterke kanten in te zetten.

Luisterhouding

grote onzin

U kunt al een beetje zien welke kant het opgaat met uw gesprek door de medewerker te observeren en te kijken naar zijn luisterhouding. Is hij het met u oneens, dan zal hij bijvoorbeeld achterover leunen met de armen over elkaar. Vindt hij uw verhaal grote onzin, dan zal hij dat ook in zijn mimiek laten zien en bijvoorbeeld uw blik ontwijken.

Als de medewerker het juist met u eens is, zal hij actiever gaan zitten, u aankijken en u soms zelfs bevestigend toeknikken.

2.4.2 Onbewuste signalen

inspelen

interesse

Er zijn nog meer signalen waar u tijdens een gesprek op kunt letten om in te schatten wat hij van uw boodschap vindt. Daar kunt u vervolgens op inspelen. De betekenis van een paar veel voorkomende onbewuste signalen:

  • de ogen sluiten en het hoofd naar achter laten hellen: afstand nemen, superioriteit;
  • gekruiste armen: negatieve of defensieve houding ten opzichte van het gespreksonderwerp;
  • handen achter het hoofd: arrogantie, ik weet het beter;
  • het hoofd opzij laten hellen: kwetsbaarheid, interesse;
  • hoofdknikken: luisteren, aandacht geven, bevestigen;
  • lichaam naar voren: interesse, klaar voor confrontatie;
  • lichaamstaal spiegelen: goedkeuring;
  • open handpalmen: openheid, eerlijkheid;
  • iets in de mond: onzekerheid, behoefte aan veiligheid.

Let niet alleen op de medewerker maar ook op uw eigen lichaamshouding, want daarmee geeft u onbewust positieve en negatieve signalen af. Met bovenstaande punten kunt u ook juist bewust signalen geven.