4.4 Kern van het probleem
methode
Het geven van verschillende perspectieven is waardevol. U gaat een stap verder door de kern van het probleem te benoemen. Een probleem zoals u dat aanpakt in deze methode kan vier oorzaken hebben. Uw taak als adviseur is om in te schatten hoe goed betrokkenen de uitdaging het hoofd kunnen bieden. Kan iedereen die betrokken is op de volgende vier niveaus de bijbehorende vraag met ‘ja’ beantwoorden?
- Kennen: weet u wat de ontwikkeling en het probleem is?
- Willen: bent u voldoende gemotiveerd om met het probleem aan het werk te gaan?
- Kunnen: heeft u de benodigde vaardigheden om de uitdagende situaties te lijf te gaan?
- Durven: durft u de uitdaging aan?
cruciale rol
Een probleem heeft soms meerdere oorzaken, maar als u in gesprek gaat, zult u merken dat één van de vier vragen een cruciale rol speelt. Door te benoemen op welk niveau het vastloopt, geeft u uw bestuurder en uw collega’s (OR-lid of achterban) een concreet handvat om verder te gaan.
Op welk vlak speelt het probleem?
analyse
De OR van de overheidsorganisatie onderzoekt de angstcultuur. Zij vinden het cruciaal dat de bestuurder de angstcultuur op de radar krijgt. Omdat hij de organisatie kan aansturen om het anders te doen, willen zij daarop inzetten. In hun analyse wringt de schoen op dit moment op het niveau van ‘kennen’.
Houd in uw probleemanalyse rekening met het volgende:
- Werk stap voor stap: elke vraag (/niveau) is een voorwaarde voor de volgende; heeft een werknemer onvoldoende vaardigheden, dan is coachen op lef niet zinvol.
- Controleer op sociaal wenselijke antwoorden. Het is spannend voor iemand om toe te geven dat hij iets niet kan of wil. Stel u diplomatiek op, wees bewust van non-verbale communicatie en vraag door voor een sterke analyse.
- Een fris perspectief doet wonderen. Stel nieuwsgierige vragen aan iemand die niet direct betrokken is bij het probleem. Direct betrokken lopen nog weleens met oogkleppen op en u wilt daar als OR niet te snel in mee gaan