4.3 Perspectieven vergelijken
objectieve blik
tijdsdruk
visie
Vervolgens gaat u vanuit de doelen met de gekozen onderwerpen aan de slag; of dat nu gaat om een betere pensioenregeling, het adviseren over nieuw arbobeleid of over een aankomende fusie. Het maakt niet uit wat het onderwerp is: een objectieve blik vanuit de OR is belangrijk, zeker omdat het management vaak last heeft van tunnelvisie op het onderwerp. Als tijdsdruk of grote belangen ook een rol spelen, is het voor hen vaak lastig om vanuit een helikopterview naar het probleem te kijken. In het jaarplan zet u op een rij hoe de betrokken partijen naar het probleem kijken. U brengt die onder woorden met deze vragen:
- Hoe zien we het probleem vanuit de OR?
- Hoe kijkt de bestuurder ernaar?
- Wat is de beleving van de gemiddelde werknemer die erbij is betrokken?
- Hoe waarderen de leidinggevenden het?
- Wat is de visie van de klant?
Stand van zaken opmaken
Een OR van een overheidsorganisatie wil de angstcultuur op de agenda zetten. Werknemers ervaren hoge werkdruk en worden eerder afgestraft op fouten dan beloond op prestaties. De OR wil onmiddellijk actie ondernemen. Leidinggevenden klagen dat de werknemers orders slecht opvolgen. De klant merkt dat de wachttijden langer worden en de service vermindert. De bestuurder heeft het thema niet op de radar staan. Na deze oriëntatie kan de OR veel gerichter kiezen met wie hij aan de slag wil gaan.