U bent hier

8.3 Bemiddeling door de bedrijfscommissie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

onderling

facultatief

Soms lukt het niet om de weigering om informatie te geven in onderling overleg op te lossen of afspraken te maken. Bijvoorbeeld omdat er te veel op het spel staat of omdat de meningsverschillen niet zomaar te overbruggen zijn. Deskundige bemiddeling bij conflicten is dan een mogelijkheid. Bijvoorbeeld via de bedrijfscommissie. Vroeger was het nog verplicht om de bedrijfscommissie in te schakelen bij een conflict met de bestuurder. Sinds juli 2013 is dit facultatief geworden.

Het doel van de bedrijfscommissie is om de partijen weer op één lijn te krijgen. Zij probeert de zaken zo te regelen dat de kantonrechter er niet aan te pas hoeft te komen. Dit kan dus een verstandige tussenstap zijn.

Procedure

verzoekschrift

hoorzitting

Als een betrokken partij behoefte heeft aan bemiddeling van de bedrijfscommissie, kan deze de commissie er altijd om vragen. De partij die het geschil aanhangig maakt, dient bij de bedrijfscommissie een verzoekschrift in met een duidelijke beschrijving van het geschil. Bijvoorbeeld dat de bestuurder bepaalde informatie niet verstrekt. Na een schriftelijke ronde van hoor en wederhoor nodigt de bedrijfscommissie beide partijen uit voor de behandeling van het geschil op de hoorzitting, tenzij de oplossing van het geschil al duidelijk is. In het laatste geval kan worden besloten tot een schriftelijke afhandeling.

Compromis

schriftelijk

De bedrijfscommissie bemiddelt en zoekt daarbij naar een aanvaardbaar compromis voor beide partijen. Lukt dat, dan is er sprake van een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt schriftelijk vastgelegd. OR en bestuurder ontvangen hiervan een kopie. Slaagt de bemiddeling niet, dan doet de commissie schriftelijk verslag van haar bevindingen en geeft een advies. De ondernemingsraad en de werkgever ontvangen dit verslag. Het advies van de bedrijfscommissie is verder niet bindend.