U bent hier

9. Informatie voor en van de achterban

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

Het krijgen van informatie moet u niet alleen zoeken in de richting van de bestuurder. Ook de achterban vormt een belangrijke bron. Door de werknemers te raadplegen, krijgt u veel informatie van de werkvloer. Dat is vaak informatie die de bestuurder niet heeft en dat is erg nuttig voor het overleg met de bestuurder. Communicatie met uw achterban gaat dus twee kanten op. Het informeren van de achterban is daarbij vaak het ondergeschoven kindje. Dat kan beter!

kerntaak

Elke OR werkt op zijn eigen manier en richt zijn pijlen op verschillende onderwerpen. Hoe het werkveld van de OR er ook uitziet: de kern is vertegenwoordiging van de achterban. Duidelijke communicatie over de resultaten van uw OR-werk lijkt een logische afgeleide van deze kerntaak. Toch richt menig ondernemingsraad zich op het verzamelen van input van de achterban en niet op het consequent informeren ervan. Juist dat laatste is belangrijk voor het succes van uw OR!

De vraag is wanneer u de achterban raadpleegt en wanneer u informeert. Sommige zaken lenen zich beter voor informatieverstrekking naar de achterban, andere vragen juist om input van de achterban. Hieronder vindt u enkele onderwerpen die zich bij uitstek lenen voor het informeren van werknemers en onderwerpen waarbij u juist input van de werknemers...
Een ondernemingsraad wordt eens in de zoveel jaren gekozen door het personeel van een onderneming. Hierdoor heeft de raad een officieel mandaat om namens alle werknemers te overleggen met de bestuurder. Daarvoor hoeft de OR formeel gezien dan ook geen ruggespraak meer te houden met zijn achterban. Achterbanberaad is nu (nog) niet verplicht, maar...
Betrokkenheid van uw achterban helpt u om uw OR-werk goed te kunnen doen. Een belangrijke voorwaarde voor die betrokkenheid is goede achterbancommunicatie. Laat u nooit zien wat uw OR doet, wat u met de input van de achterban doet en wat uw successen zijn, dan zullen collega’s minder happig zijn als u hen nodig heeft. Het is dus belangrijk dat u...
De communicatie met de achterban kan het best plaatsvinden volgens een vast en herkenbaar patroon. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en is het voor alle betrokkenen duidelijk wat de OR met de input van de achterban doet. 9.4.1 Raadplegen Als eerste peilt u bij de achterban de behoeften en wensen op een bepaald gebied. Zo weet u wat er leeft...