U bent hier

9.1 Raadplegen en informeren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

input

De vraag is wanneer u de achterban raadpleegt en wanneer u informeert. Sommige zaken lenen zich beter voor informatieverstrekking naar de achterban, andere vragen juist om input van de achterban. Hieronder vindt u enkele onderwerpen die zich bij uitstek lenen voor het informeren van werknemers en onderwerpen waarbij u juist input van de werknemers nodig heeft.

Geven

successen

Onderwerpen waarbij de OR de achterban kan informeren en informatie kan geven, zijn onder andere:

  • behaalde successen;
  • jaarverslag van activiteiten;
  • agenda vergadering;
  • verantwoording van adviezen en instemming aan de bestuurder.

Krijgen

Onderwerpen waarbij u juist informatie van de achterban kunt krijgen, zijn:

  • reorganisatie;
  • inkrimping;
  • invoering nieuwe technologieën;
  • verhuizing;
  • pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden, beloning;
  • communicatie.

Bovenstaande lijst is niet uitputtend en daarom is het belangrijk dat u in het OR-werk regelmatig even stilstaat en zich afvraagt of en hoe u de achterban hierover kunt informeren en of u misschien bepaalde informatie van de achterban zou kunnen krijgen.

Belang wederzijdse communicatie

signalen

Veel ondernemingsraden denken dat het contact met de achterban vooral belangrijk is als input voor het OR-werk. Deze OR’en richten zich er dan vooral op om signalen op te vangen en willen daar vervolgens mee aan de slag. Toch is dat alleen niet de definitie van goede achterbancommunicatie. Minstens zo belangrijk is namelijk het consequent verstrekken van informatie aan de achterban over uw prioriteiten en successen.

draagvlak

Een ondernemingsraad die dit achterwege laat, loopt grote kans zijn draagvlak te verspelen. En heeft zo’n nalatige OR eens een keer input nodig van de achterban – zoals voor een achterban­enquête – dan is de kans heel groot dat hij nul op het rekest krijgt.