U bent hier

4.4 Inhoud sociaal beleid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

aandachts­gebieden

Een goed sociaal beleidsplan zou grofweg gezien de volgende vijf aandachtsgebieden moeten bevatten:

  • personeelsbezetting;
  • arbeidsvoorwaarden;
  • arbeidsomstandigheden;
  • communicatie en arbeidsverhoudingen;
  • arbeidsorganisatie.

4.4.1 Personeelsbezetting

niveau

Hierbij draait het om het realiseren van de benodigde personele bezetting, zowel kwantitatief als kwalitatief. De mate waarin uw organisatie erin slaagt voldoende mensen van voldoende niveau aan te trekken en te behouden is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de overige vier categorieën van sociaal beleid en vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

4.4.2 Arbeidsvoorwaarden

onkosten­vergoeding

Arbeidsvoorwaarden zijn de condities waaronder de werknemers hun werk verrichten, meestal onderverdeeld in primaire en overige arbeidsvoorwaarden. Onder primaire arbeidsvoorwaarden vallen dan de beloning, de werk- en rusttijden, vakantie en verlof. Alle andere op geld waardeerbare voorwaarden – waaronder de onkostenvergoedingen als grote en belangrijkste groep – vallen onder de overige arbeidsvoorwaarden.

Als er sprake is van een gedetailleerde (bedrijfstak)cao, gaat het hierbij vaak uitsluitend om de interpretatie en toepassing van cao-bepalingen. Uw rol blijft dan beperkt tot die van het toezicht op de correcte naleving.

4.4.3 Arbeidsomstandigheden

gezondheid

wetgeving

De omstandigheden waaronder de werknemers hun werk verrichten, zijn ook een belangrijk aandachtspunt in het sociaal beleid. Arbeidsomstandigheden zijn alle eigenschappen van werk en werkplek die een effect hebben op de veiligheid, gezondheid en de psychosociale arbeidsbelasting van de werknemer. De belangrijke gebieden van het ziekteverzuim- en het re-integratiebeleid vallen hier ook onder. Werkgever en OR hebben op deze gebieden een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door de uitgebreide wetgeving en de financiële implicaties van het voeren van onvoldoende beleid, is dit onderdeel van de sociale beleidsvoering overigens doorgaans goed geregeld.

4.4.4 Communicatie en arbeidsverhoudingen

overleg

Hoe verloopt de communicatie – in twee richtingen – en hoe gaan mensen met elkaar om in uw organisatie? Het gaat hierbij zowel om de overlegstructuur als om de kwaliteit van de communicatie. Hierbij spelen de arbeidsverhoudingen ook een belangrijke rol. Naast het vertegenwoordigend overleg is het werkoverleg van belang. Is er een regeling voor klachtenbehandeling? Hoe is de stijl van leidinggeven? Wat is de ruimte voor werknemers om zich te ontplooien?

4.4.5 Arbeidsorganisatie

taken

interesses

Bij arbeidsorganisatie moet u denken aan de structuur in de samenwerking: de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en de manier waarop deze in functieomschrijvingen zijn vastgelegd. Maar ook de mate waarin de organisatie aansluit op de kwaliteiten, interesses en ambities van werknemers. Opleidingsbeleid, personeelsbeoordeling en mobiliteit zijn onderwerpen die hieronder vallen.

Controleer of u deze punten terug kunt vinden in het sociaal beleidsplan. En kijk vooral naar de plannen op dit gebied. Pas of vul deze aan in overleg met de bestuurder voor een goed sociaal beleid voor de werknemers.