U bent hier

8.5 Meldregeling klokkenluiders

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

Huis voor Klokkenluiders

Sinds 1 juli 2016 is elke organisatie met vijftig werknemers of meer verplicht om een interne meldregeling te hebben. Deze klokkenluidersregeling geeft werknemers de mogelijkheid om (vermoedens van) misstanden binnen de organisatie te melden. De regeling moet de drempel verlagen om misstanden aan te kaarten. Krijgt de klokkenluider intern nul op het rekest, dan kan hij zich tot het Huis voor Klokkenluiders wenden.

Criteria

werkrelatie

maatschappelijk belang

Er is geen checklist waarmee u kunt bepalen of iets wel of geen klokkenluiderszaak is. Globaal hanteert het Huis voor Klokkenluiders twee criteria:

  • Er moet sprake zijn van een werkrelatie (werknemer, ex-werknemer, zzp’er).
  • Het moet gaan om een misstand met een maatschappelijk belang (dus geen persoonlijke arbeidsconflicten).

Werkrelatie

persoonlijk

In de meeste gevallen is de klokkenluider een (ex-)werknemer. Maar dit hoeft niet zo te zijn. In de wet is het zo omschreven dat iemand ook een melding kan doen over een misstand bij een organisatie waarmee hij een andersoortige relatie heeft. De klokkenluider moet dan wel persoonlijk iets weten of opgemerkt hebben. Dit mag niet op basis van geruchten of verhalen van derden.

Maatschappelijk belang

Het Huis voor Klokkenluiders meldt op zijn site een aantal concrete gevallen wanneer er sprake is van een maatschappelijk belang:

  • schending van een wettelijk voorschrift;
  • gevaar voor de volksgezondheid;
  • gevaar voor de veiligheid van personen;
  • gevaar voor de aantasting van het milieu;
  • gevaar voor het goed functioneren van overheidsorganisatie of bedrijf.

Handige tools

Op rendement.nl/ordossier vindt u diverse tools over het onderwerp geheimhouding, zoals een concept-geheimhoudingsovereenkomst en een handige begrippenlijst.