U bent hier

2.6 Stappenplan invoering mobiliteitsbudget

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

inventariseer

onder-
nemingsraad

reorganisatie

kleinschalig

Besluit een werkgever om een mobiliteitsbudget in te voeren, dan zijn de volgende stappen vereist:

  • Inventariseer het reisgedrag en de reiskosten van de werknemers.
  • Zet op een rij wat de organisatie wil bereiken qua arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid, kosten en locaties.
  • Betrek de werknemers (ook de ondernemingsraad) in een vroeg stadium bij het mobiliteitsbudget. Maak ze enthousiast met argumenten als keuzevrijheid, het beperken van CO2-uitstoot en de mogelijkheid om geld over te houden.
  • Deel de werknemers in naar reisbehoeften en kijk welk mobiliteitsbudget en welke mobiliteitskaart daar het beste bij passen. Let op het gebruiksgemak voor de werknemer.
  • Maak een mobiliteitsbeleid en overleg hier goed over met de ondernemingsraad. Beperk het aantal regelingen en uitzonderingen.
  • Voer het nieuwe mobiliteitsbeleid in op een moment waarbij duidelijk is dat verandering in de organisatie nodig is. Dit kan bijvoorbeeld een verhuizing, een fusie of een reorganisatie zijn.
  • Licht de werknemers goed voor over het gebruik van het mobiliteitsbudget en de mobiliteitskaart.
  • Begin kleinschalig en zet het systeem geleidelijk op.
  • Een werkgever kan het beste starten met een pilotgroep met daarin werknemers van alle afdelingen. Hij test zo of de mobiliteitsbudgetten kloppen, hoe de mobiliteitskaart werkt en of er kinderziekten zijn. Evalueer structureel of de mobiliteitsdoelen worden behaald en wat er beter kan.