5. Auto van de zaak
Voor een auto van de zaak moeten allerlei afspraken en gegevens worden vastgelegd in de personeels- en salarisadministratie. Bovendien moet een organisatie voor een correcte fiscale afhandeling zorgen. Gebruikt een werknemer de auto ook privé, dan is dit loon in natura en moet dit via een loonbijtelling bij de werknemer worden verwerkt. In de praktijk zorgt dit vaak voor hoofdbrekens. Waar moet een werkgever op letten?
eigen bijdrage
Het is goed om te beseffen dat de Belastingdienst er standaard van uitgaat dat een auto van de zaak privé wordt gebruikt en bijtellen dus nodig is. Hiervoor zijn de bijtellingsgrondslag, het bijtellingspercentage en de eventuele eigen bijdrage die de werknemer betaalt van belang. Maar om vast te stellen of een bijtelling überhaupt nodig is, moet een organisatie een goed beeld hebben van het gebruik van de auto van de zaak door de werknemers (zie ook hoofdstuk 1).
Werknemer rijdt minder dan 500 privékilometers
grens overschrijden
Als een werknemer de auto van de zaak op jaarbasis voor niet meer dan 500 privékilometers gebruikt, kan de bijtelling wegens privégebruik achterwege blijven. Het moet wel te bewijzen zijn dat de werknemer die grens niet overschrijdt. Op rendement.nl/salarisdossier is een overzicht te vinden van aanvaardbare vormen van bewijs rond de bijtelling, zoals een sluitende rittenregistratie of een ‘Verklaring geen privégebruik auto’.