U bent hier

Onderneming & Personeel
Thuiswerken2. Thuiswerkbeleid voor de organisatie2.1 Bereikbaarheid en werktijden

2.1 Bereikbaarheid en werktijden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2021

vrij

niet te veel verschillen

Ook vanuit huis moet een werknemer bereikbaar zijn voor zijn leidinggevende en zijn collega’s. Bovendien is het handig als iedereen weet wanneer hij te bereiken is en wanneer hij vrij is. Een werknemer die vanuit huis werkt, heeft tenslotte niet bij wijze van spreken een bordje op zijn voordeur hangen waarop staat dat hij niet wil worden gestoord. Dat zal per werknemer verschillen en is daarom ook een onderwerp om vast te leggen in de individuele thuiswerkovereenkomst. Toch is het goed om ook een aantal regels vast te leggen die gelden voor alle thuiswerkende werknemers. Zo zorgt een organisatie ervoor dat er niet al te veel verschillen ontstaan tussen de diverse afdelingen.

2.1.1 BereikbaarheidHEADER_BREAK

mail

De mogelijkheden om op afstand te communiceren, zijn talloos. Denk alleen al aan mail, bellen, chatten via een bedrijfs­chatsysteem, WhatsApp en samenwerken in een bestand dat zich in de cloud bevindt.

verwachtingen

chatfunctie

In een thuiswerkreglement maakt de werkgever duidelijk hoe de werknemer vanuit huis kan werken en wat de verwachtingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Een werknemer is gedurende de werktijden – die hij afspreekt met zijn leidinggevende en die zijn vastgelegd in een thuiswerkovereenkomst – bereikbaar via zijn telefoon van de zaak.
  • De werknemer is gedurende de werktijden – die hij afspreekt met zijn leidinggevende en die zijn vastgelegd in een thuiswerkovereenkomst – bereikbaar via chat.
  • De werknemer houdt de status van zijn chatfunctie actueel door zichzelf bij een digitaal werkoverleg of een pauze op ‘niet beschikbaar’ te zetten.

Een werkgever of leidinggevende doet er goed aan om te benadrukken dat het bijhouden van de status in een chatsysteem puur een praktische functie heeft. Werknemers kunnen het namelijk ook opvatten als een manier om te controleren of zij wel voldoende werken.

HEADER_BREAK2.1.2 Werktijden HEADER_BREAK

balans

bereikbaar

Ook over werktijden kan een organisatie iets vastleggen in een thuiswerkbeleid. Door vanuit huis te werken, kan een werknemer een betere balans creëren tussen werk en privé. Een extra lange lunchpauze waarin de werknemer een rondje hardloopt, even langs de tandarts gaat of een boodschapje doet, zijn zaken die heel gemakkelijk te combineren zijn met het werken vanuit huis.

werkoverleg

impact

Maar een werknemer moet wel bereikbaar zijn op het moment dat zijn leidinggevende of collega’s hem nodig hebben. Het is niet de bedoeling dat het werk een achterstand oploopt omdat de werknemer alleen in de avond en nacht wil werken, terwijl de overige werknemers van een organisatie wel kantooruren aanhouden. In een thuiswerkbeleid kunnen bijvoorbeeld de volgende zaken staan.

  • Vindt werkoverleg standaard bij elke afdeling op donderdagochtend plaats? Dan kan het thuiswerkbeleid een verplichting bevatten om – als een werknemer thuiswerkt – in elk geval op donderdagochtend aan het werk te zijn.
  • Thuiswerkers spreken met hun leidinggevende af wat hun werktijden zijn en hoe ze die vastleggen. Dat maakt duidelijk dat niet alles is geoorloofd.

2.1.3 Werkoverleg HEADER_BREAK

Thuiswerken heeft impact op het werkoverleg. Veel afdelingen hebben op wekelijkse of maandelijkse basis een overleg over de gang van zaken, evalueren afgeronde projecten en bespreken problemen en nieuwe ontwikkelingen. Zo’n overleg vindt normaal gesproken meestal op kantoor plaats, in een vergaderzaal of op de afdeling zelf.

Tijdens de coronacrisis werken veel werknemers vanuit huis en moesten veel organisaties overstappen op videovergaderen. Binnen een mum van tijd ontstonden er geschreven of ongeschreven regels die gelden tijdens de videovergadering. Meer hierover leest u in hoofdstuk 9.

‘Op dinsdag kan ik niet vergaderen, want dan werk ik thuis.’ In ‘het nieuwe normaal’ is dit geen excuus meer. Diverse organisaties hebben vastgelegd dat videovergaderen de nieuwe norm is en dat een overleg uitsluitend analoog plaatsvindt als alle werknemers op kantoor zijn.