1.3 Voor- en nadelen voor werkgever en werknemer
niet de gewoonte
Het thuiswerken brengt zowel voor- als nadelen met zich mee, voor werkgever en werknemer. Is thuiswerken in uw organisatie niet de gewoonte, dan doet u er goed aan om deze voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
1.3.1 Voordelen
efficiënter
indelen
Iedereen heeft op werk weleens zo’n dag waarop collega’s bijna een nummertje moeten trekken, zo vaak staat er iemand aan het bureau. Dat is niet bevorderlijk voor de productiviteit. Thuis hebben werknemers zonder alle afleiding de mogelijkheid om geconcentreerder en efficiënter te werken. Bovendien kunnen ze ’s ochtends fris en fruitig aan het werk gaan zonder dat ze eerst een file of een overvolle trein of bus moeten trotseren. Tot slot kunnen zij de werkdag makkelijker naar eigen voorkeur indelen en zo een goede werk-privébalans creëren. Dat leidt tot blije werknemers en dat is positief voor de werkgever.
Door een werknemer vanuit huis te laten werken, geeft een leidinggevende het signaal af dat hij denkt dat de werknemer in staat is om zelfstandig te werken. Dat blijk van vertrouwen kan een werknemer motiveren.
pyjama
Ook op ziekteverzuim heeft het toestaan van thuiswerken een positief effect. Een werknemer die zich niet lekker voelt, ziet het vaak niet zitten om in de auto of het openbaar vervoer te stappen en meldt zich dan ziek. Thuis heeft hij alle comfort om zich heen en kan hij desnoods in zijn pyjama even proberen of het werken toch gaat. Regelmatig is dan de conclusie dat het toch wel lukt en dat scheelt in het aantal uren dat werknemers verzuimen door ziekte.
Voordelen specifiek voor de werkgever
kleiner pand
Thuiswerken brengt ook een aantal voordelen met zich mee waar met name de werkgever van profiteert. Zo kan de werkgever mogelijk besparen op zaken als reiskosten of kan de organisatie met een strak georganiseerd rooster en flexibele werkplekken zelfs verhuizen naar een kleiner pand.
sollicitanten
Uw organisatie wordt aantrekkelijker als thuiswerken is toegestaan. Werknemers die al in dienst zijn, zien thuiswerken vanwege de mogelijkheid om werk en privé beter op elkaar af te stemmen vaak als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. En ook voor sollicitanten wordt uw organisatie aantrekkelijker.
Flexibiliteit naar twee kanten
stapje extra
Thuiswerken betekent meer flexibiliteit voor de werknemer. Die kan – als dat binnen de gemaakte afspraken past – even een uurtje tussendoor weg om een kind van school te halen of een boodschapje te doen voor een zieke vader.
Daar staat tegenover dat hij sneller een stapje extra zal doen als het werk daarom vraagt. De kans is groot dat een werknemer bijvoorbeeld bereid is om wat extra uurtjes te steken in de afronding van een project.
1.3.2 Nadelen
verkeerde zithouding
Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn; thuiswerken brengt ook nadelen met zich mee. Zo zijn er allereerst de arbeidsomstandigheden, die thuis meestal niet zo optimaal zijn als op kantoor. Thuiswerken kan ziekteverzuim deels voorkomen, maar door bijvoorbeeld een verkeerde zithouding juist ook ziekteverzuim opleveren.
investering
Een werkgever is verplicht om een werknemer te voorzien van spullen die nodig zijn om thuis te kunnen werken. Denk niet alleen aan een laptop en een telefoon van de zaak, maar ook aan een bureaustoel en een laptopstandaard. Dat betekent voor de werkgever een extra investering.
De extra kosten kunnen ook zitten in de beveiliging van de apparatuur en het netwerk. Een werkgever wil tenslotte niet dat gegevens op straat belanden. Meer hierover leest u in hoofdstuk 6.
geen aparte werkplek
Alhoewel thuiswerken zeker kan bijdragen aan een betere werk-privébalans, kan de grens juist ook vervagen. Zeker als de werknemer geen aparte werkplek heeft en bijvoorbeeld aan de eettafel werkt. Het gevaar ligt op de loer dat een werknemer ’s avonds ook nog even snel zijn werklaptop openklapt en dat hij niet meer goed kan ontspannen thuis.
eenzaam
Tot slot zijn er thuis niet de gezellige praatjes bij de koffieautomaat. Collega’s zullen elkaar mogelijk minder snel bellen om bij te kletsen en toch vooral contact zoeken vanwege werkgerelateerde vragen. Dat kan eenzaam zijn voor werknemers die niet per se zo’n goede band hebben met hun collega’s dat ze de telefoon oppakken en iemand bellen voor een babbeltje over privézaken.