U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategische personeelsplanning7. Van analyse naar actieplan 7.4 Arbeidsmarkt in kaart brengen

7.4 Arbeidsmarkt in kaart brengen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2019

Bij het bedenken van oplossingen helpt het om een analyse te maken van de belangrijkste ontwikkelingen voor uw organisatie in de arbeidsmarkt. Een voorbeeld van hoe inzicht in deze ontwikkelingen u helpt, vindt u op pagina 26.

7.4.1 Invloed arbeidsmarkt

concurrentie

Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt hebben invloed op het personeel dat in de toekomst beschikbaar is voor uw organisatie. Daarbij zijn ontwikkelingen met betrekking tot de in- en uitstroom van opleidingen, in- en uitdiensttreding en intensiteit van de onderlinge concurrentie bepalend voor het aantal beschikbare kandidaten voor uw openstaande vacatures. Bovendien kunnen deze ontwikkelingen ook indirect invloed hebben op de mate waarin uw huidige personeelsbestand blijft kiezen voor uw organisatie als werkgever.

Inzicht in de (regionale) arbeidsmarkt helpt u ook bij oplossingen voor het buiten uw organisatie herplaatsen van toekomstig boventallig personeel.

7.4.2 Informatiebronnen

verzamelen

publicaties

U maakt uw arbeidsmarktanalyse op basis van de arbeidsmarktinformatie die vanuit de verschillende bronnen beschikbaar is. U verzamelt arbeidsmarktinformatie als volgt:

  • U haalt input op in werksessies en interviews met leidinggevenden en werknemers.
  • U maakt gebruik van de arbeidsmarktinformatie die in diverse publicaties online beschikbaar is. Belangrijke bronnen voor arbeidsmarktinformatie zijn:
    • UWV/ROA;
    • CBS;
    • DUO;
    • werkgeversverenigingen en Opleidings- en Ontwikkelingsfondsen;
    • publicaties van organisaties als de SER, de OESO en het World Economic Forum;
    • boeken en artikelen van trendwatchers over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Inzicht in arbeidsmarkt helpt speerpunten bepalen

budget

Stel, u heeft als speerpunt dat u voor een bepaalde functie de komende jaren flink wat nieuwe werknemers moet werven. Uit uw arbeidsmarktanalyse blijkt dat deze mensen in de toekomst nauwelijks voorhanden zijn, vanwege de beperkte in- en uitstroom van relevante opleidingsrichtingen en aantrekkelijke andere werkgevers. Dit inzicht leert u dat uw organisatie een grote inspanning zal moeten leveren om deze doelgroep aan te trekken. Hiervoor zult u dan ook de nodige tijd en budgetten moeten vrijmaken.

technologie

Dit inzicht in de wervingshaalbaarheid is een belangrijke factor in uw overweging wel of niet te investeren in de werving. U kunt er op basis van dit inzicht ook voor kiezen om af te zien van deze wervingsinspanning en te kiezen voor een andere oplossing voor dit speerpunt. Bijvoorbeeld door de inzet van technologie die bepaalde taken of functies kan vervangen.