7.1 Knelpunten ombuigen
voorbeeld
kwaliteiten
Aan de hand van een voorbeeld leest u hoe u knelpunten kunt ombuigen naar speerpunten. In uw organisatie doen de volgende feiten zich voor:
7.1.1 Speerpunten
toekomstprofiel
ontwikkelen
Hoe maakt u van deze knelpunten nu een concreet plan? Hieronder zijn voor de knelpunten 1 tot en met 5 één of meerdere speerpunten bedacht. De cijfers van de speerpunten corresponderen met de knelpunten:
Oplossingen
stapsgewijs
De volgende stap is het bedenken van oplossingen. Welke oplossingsrichtingen zorgen ervoor dat u de speerpunten gaat bereiken? Hoe gaat u een weg vinden in de talloze HR-oplossingen? Het helpt om dit stapsgewijs te doen. Een hulpmiddel hierbij is de speerpunten in te delen in de vier personeelsstromen:
- instroom;
- behoud;
- doorstroom;
- uitstroom.
Het is handig om deze indeling te maken voordat u oplossingen gaat bedenken, zodat u al een denkrichting heeft. De oplossingen linkt u dan aan de personeelsstromen.
7.1.2 Van speerpunt naar personeelsstromen
doorstroom
Op basis van de speerpunten uit paragraaf 7.1.1 ziet u bijvoorbeeld dat het speerpunt ‘Ruim voordat een werknemer met pensioen gaat, draagt hij kennis over aan collega’s’ te maken heeft met doorstroom. Speerpunten kunnen ook betrekking hebben op meerdere personeelsstromen.
één oplossing onvoldoende
Het speerpunt ‘U en de leidinggevenden bespreken helder de verwachtingen met werknemers over de toekomst en begeleiden hen naar een passende plek’ heeft bijvoorbeeld betrekking op zowel doorstroom als uitstroom. Dit geeft al een indicatie dat één oplossing onvoldoende is, maar dat u meerdere HR-oplossingen moet inzetten.
Brainstorm
U kunt nu gericht gaan zoeken naar oplossingsrichtingen. Een manier om dit te doen is een brainstorm te organiseren met leidinggevenden en eventueel ook werknemers (zie hoofdstuk 2 voor meer toelichting op wie u kunt betrekken).
out of the box
literatuur
Verzamel per speerpunt zo veel mogelijk oplossingsrichtingen door HR, leidinggevenden en eventueel werknemers oplossingen te laten bedenken die voor de hand liggen, maar ook die out of the box zijn. Selecteer uit deze verzameling van oplossingsrichtingen welke de praktisch haalbare en effectieve oplossingen zijn. Raadpleeg ook online bronnen, (vak)literatuur of ga langs bij HR-collega’s, zowel binnen de eigen organisatie als daarbuiten, om oplossingsrichtingen te verzamelen. In onderstaande figuur ziet u enkele voorbeelden van oplossingsrichtingen.
7.1.3 Uitwerking oplossingsrichtingen
concreet
platform
beloningsbeleid
loopbaanpad
behoud
traineeship
Om u een concreet voorbeeld te geven, zijn de oplossingsrichtingen voor de speerpunten uit paragraaf 7.1.1 voor u uitgewerkt.
Speerpunt: ruim voordat een werknemer met pensioen gaat, draagt hij kennis over aan collega’s
- Personeelsstroom: doorstroom.
- Oplossingsrichtingen:
- De werknemer die gaat uitstromen krijgt een buddy die zijn kennis kan overnemen.
- Collega die gaat uitstromen houdt reeks lunchcolleges.
- Digitaal platform opzetten voor kennisoverdracht.
Speerpunt: uw organisatie zorgt ervoor dat ze op tijd voldoende werknemers aantrekt
- Personeelsstroom: instroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Beloning uitkeren aan werknemers die nieuwe collega aandragen.
- Meer overleg tussen HR en lijn: HR en leidinggevenden bespreken elk kwartaal (verwachte) in- en uitstroom.
Speerpunt: u werft op het profiel van de toekomst
- Personeelsstroom: instroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Lijn en HR werken met elkaar profiel van de toekomst uit.
- Recruiter kijkt waar in de arbeidsmarkt gewenst toekomstig profiel te vinden is (denk aan zij-instromers).
Speerpunt: de functies waar de vervangingsvraag tijdelijk is, vult u op met eigen werknemers die breed inzetbaar zijn
- Personeelsstroom: instroom en doorstroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Loopbaanpaden inzichtelijk maken.
- Werknemers en leidinggevenden gaan met elkaar in gesprek over brede inzetbaarheid.
Speerpunt: uw organisatie is een aantrekkelijke werkgever in de regio waardoor vacatures niet langer openstaan dan zes maanden
- Personeelsstroom: instroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Het imago van de werkgever verbeteren.
- Werkervaringsplekken aanbieden.
- Nauwer samenwerken met onderwijsinstellingen, UWV en andere instanties.
- Het beloningsbeleid moderniseren en meer concurrerend maken.
- Inspiratie opdoen bij organisaties die vooroplopen in aantrekkelijk werkgeverschap.
Speerpunt: u en de leidinggevenden bespreken helder de verwachtingen met werknemers over de toekomst en begeleiden hen naar een passende plek
- Personeelsstroom: doorstroom en uitstroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Loopbaanpaden inzichtelijk maken.
- Inzichtelijk maken welke functies buiten de organisatie geschikt zijn.
- Leidinggevenden trainen in het voeren van ‘het goede gesprek’, waarin leidinggevende en werknemer afstemmen over onderwerpen als het functioneren, de gewenste ontwikkeling en het toekomstperspectief.
Speerpunt: uw organisatie ondersteunt werknemers in het ontwikkelen van de benodigde kwaliteiten
- Personeelsstroom: behoud.
- Oplossingsrichtingen:
- Opleidings- en ontwikkelbeleid moderniseren.
- Informeel leren stimuleren.
- Goede voorbeelden over ontwikkelen delen via nieuwsbrief en intranet.
- Werknemer en leidinggevende regelmatig ‘verbetergesprek’ met elkaar laten voeren.
Speerpunt: u heeft een goed beeld van de talenten in uw organisatie en helpt ze te blijven ontwikkelen en uitdagend werk te bieden
- Personeelsstroom: behoud en doorstroom.
- Oplossingsrichtingen:
- Traineeship opstellen (niet alleen voor jongeren, maar ook voor bijvoorbeeld zij-instromers).
- Functieroulatie mogelijk maken.
- Niet meer denken in functies, maar in rollen.
- Talentontwikkeling stimuleren.