U bent hier

Onderneming & Personeel
Rouw op het werk3. Het rouwproces en de stappen bij de werknemer3.3 In gesprek over mogelijke werkaanpassingen

3.3 In gesprek over mogelijke werkaanpassingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

behoefte

Omdat elke werknemer anders omgaat met rouw, is het belangrijk om met een rouwende werknemer in gesprek te gaan. Alleen zo komt u erachter waaraan hij behoefte heeft en waarmee uw werkgever hem kan bijstaan. Hieronder vindt u aantal manieren om de werknemer te helpen.

3.3.1 Werkzaamheden

inhoud

Welke aanpassingen in de werkzaamheden zouden de werknemer nu helpen? Het is goed om te weten welke soort werkzaamheden momenteel lastig zijn voor de werknemer. Dat kan binnen een aantal dagen of weken veranderen, dus blijf hierover met elkaar in gesprek. Samen gaat u in gesprek over de volgende onderwerpen:

  • hoeveelheid en inhoud van het werk;
  • verantwoordelijkheden en tijdsdruk;
  • aanpassingen die de werknemer zouden helpen.

De leidinggevende moet eventuele aanpassingen uiteindelijk goedkeuren.

Ziet een werknemer het niet meer zitten, dan zou hij zich ziek kunnen melden. Maar als de werknemer zich ondersteund voelt, zal dit minder snel gebeuren. Hij weet dan dat de leidinggevende rekening houdt met zijn situatie en in overleg naar passende oplossingen zoekt.

3.3.2 Werktijden

pauze

Breng ook de werktijden ter sprake. Welke aanpassingen in de werktijden zouden de werknemer helpen? Bespreek daarbij opties, zoals:

  • halve of hele dagen werken;
  • het inzetten van korte pauzes (microbreaks, even een kopje koffie halen of kort uit de ruimte lopen);
  • oplaadmomenten: in beweging komen, door bijvoorbeeld een lunchwandeling te maken of door buiten werktijd een hobby te hebben waar iemand van kan opladen;
  • flexibele werktijden: de dag later beginnen of eerder eindigen.

3.3.3 Werkplek

thuiswerken

Ook als het gaat om de werkplek zelf, zijn er manieren te bedenken die een rouwende werknemer kunnen helpen, zoals:

  • een ruimte beschikbaar stellen, zodat de werknemer zich even kan terugtrekken als hij daaraan behoefte heeft;
  • een (tijdelijk) eigen kantoor, zodat de werknemer minder last van prikkels heeft;
  • vaker thuiswerken.

3.3.4 Maak duidelijke afspraken voor de komende tijd

Blijf in gesprek met de werknemer en evalueer in vervolggesprekken steeds hoe het gaat. Pas de samen gemaakte afspraken aan als dat nodig is. In een rouwproces kan dat veranderen. Spreek af met de werknemer dat hij het tussentijds aangeeft als afspraken niet blijken te werken of als er toch iets anders nodig blijkt te zijn. Houd een vinger aan de pols: uit schaamte geeft een werknemer het misschien niet aan als de situatie verandert.

3.3.5 Wat kan de werknemer zelf doen?

aangeven

Vaak weten collega’s niet goed wat ze wel of juist niet kunnen zeggen of vragen aan de werknemer in rouw. En wát ze moeten zeggen, vinden ze ook lastig. Het kan dan helpen als de werknemer in rouw zelf aangeeft in hoeverre hij wil praten.

U kunt een een-op-eengesprek adviseren met een collega. Daarnaast kan het ook helpen om in overleg met de werknemer een mail op te stellen voor collega’s. Eventueel kan ook de leidinggevende de andere werknemers informeren.