11. Pensioencommunicatie
Veel mensen vinden hun pensioen maar ingewikkeld. Daarom is goede communicatie van belang. Er is uitgebreide wet- en regelgeving met betrekking tot pensioencommunicatie voor werkgevers en pensioenuitvoerders. Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speelt daarbij als toezichthouder een belangrijke rol, evenals de deelnemer zelf. Uit het pensioenakkoord blijkt dat deze communicatie nog belangrijker wordt.
maximaal
niet statisch
De verplichtingen met betrekking tot pensioencommunicatie zijn (met name) vastgelegd in de Pensioenwet. Die verplichtingen zijn per 1 juli 2015 uitgebreid door de Wet pensioencommunicatie. Daarna zijn er nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. De wet stelt vier voorwaarden aan de communicatie: die moet correct, duidelijk, evenwichtig en tijdig zijn. De pensioenuitvoerder mag kiezen of hij schriftelijk of digitaal wil communiceren. Schriftelijk is verplicht als de deelnemer bezwaar maakt tegen digitale communicatie.
Pensioencommunicatie is complex
De wet- en regelgeving met betrekking tot pensioencommunicatie is uitgebreid en complex en niet statisch. De evaluatie van de Wet pensioencommunicatie (op 31 januari 2020 verscheen hierover een Kamerbrief) bijvoorbeeld leidt naar verwachting tot nieuwe wijzigingen in de pensioencommunicatie. Controleer de stand van zaken bij de opzet van de pensioencommunicatie van uw organisatie.