U bent hier

Onderneming & Personeel
Loonaangifte7. De diverse controles rond de loonaangifte7.2 Controlefasen

7.2 Controlefasen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juni 2015

Uw aangifte loonheffingen doorloopt in totaal zes controlefasen. Pas als uw loonaangifte de ene controle doorstaat, gaat zij door naar de volgende fase.

afgekeurd

Bij een foutmelding in één van de eerste vier controlefasen wordt uw loonaangifte afgekeurd. Dit betekent dat u geen aangifte heeft gedaan. U zult de fout(en) moeten herstellen en opnieuw aangifte moeten doen. Het is dan ook verstandig om ruim op tijd loonaangifte te doen. Hiermee voorkomt u dat u in het geval van een foutmelding waardoor u opnieuw aangifte moet doen, de aangiftetermijn overschrijdt.

Na het opnieuw indienen van loonaangifte start de Belastingdienst weer met de eerste controlefase.

Hierna vindt u uitleg van de diverse controles die de Belastingdienst achtereenvolgens op uw loonaangifte uitvoert en de meldingen die u tijdens die controlefasen kunt krijgen.

7.2.1 Beveiliging en integriteit

ontvangst­bevestiging

Bij ontvangst van uw loonaangifte voert de Belastingdienst als eerste een aantal geautomatiseerde beveiligings- en integriteitscontroles uit. Als uw aangifte in orde is, krijgt u daar melding van – een ontvangstbevestiging – en gaat uw loonaangifte door naar de volgende controlefase. Dit betekent overigens alleen dat uw aangifte goed is binnengekomen; in een volgende fase kan de loonaangifte alsnog worden afgekeurd vanwege een foutmelding.

Fout

gevolg

Als de Belastingdienst bij ontvangst van uw loonaangifte fouten constateert, krijgt u een digitale foutmelding. Van beveiligings- of integriteitsproblemen is bijvoorbeeld sprake bij een onjuiste compressie, een leeg bestand, een ongeldig certificaat en het ontbreken van een ondertekening. Het gevolg van de foutmelding is dat de Belastingdienst uw aangifte weigert in ontvangst te nemen en u dus feitelijk geen aangifte heeft gedaan. U moet de fout herstellen en opnieuw loonaangifte doen.

Normaal gesproken ontvangt u een foutmelding of ontvangstbevestiging binnen enkele minuten na verzending van uw loonaangifte. U ontvangt in elk geval bericht binnen 24 uur na binnenkomst van uw loonaangifte.

7.2.2 Berichtstructuur

Kan uw loonaangifte door naar de tweede fase – er zitten dus geen beveiligings- of integriteitsfouten in – dan controleert de Belastingdienst vervolgens geautomatiseerd de berichtstructuur van uw aangifte. Is uw aangifte wat dat betreft in orde, dan gaat de fiscus door met de volgende controle.

Fout

digitale foutmelding

elfproef

Constateert de Belastingdienst fouten in de berichtstructuur van uw loonaangifte, dan krijgt u daar een digitale ‘Foutmelding wegens XML-fouten’ van. Van zulke fouten is bijvoorbeeld sprake als niet alle verplichte rubrieken zijn ingevuld, als een ingevuld(e) datum of tijdvak niet bestaat (zoals 31 juni of het tijdvak van 8-30 juni), bij letters in invulvelden waar cijfers horen en andersom, het gebruik van niet-toegestane codes en telfouten en het gebruik van niet-unieke inkomstenverhoudingen. In deze fase controleert de fiscus ook of alle ingevulde burgerservicenummers technisch gezien kunnen bestaan; de nummers moeten voldoen aan de zogeheten elfproef.

Van elke soort xml-fout die u in uw loonaangifte heeft gemaakt, worden er maximaal drie in de foutmelding opgenomen. Er staat wel bij hoe vaak de betreffende fout in totaal in uw aangifte is aangetroffen. U zult dus uw hele loonaangifte zorgvuldig moeten nalopen.

hulp

Het gevolg van de foutmelding is dat de Belastingdienst verdere behandeling van uw aangifte weigert en u dus feitelijk geen aangifte heeft gedaan. U moet de fout herstellen en opnieuw loonaangifte doen.

Voor hulp bij het opsporen en oplossen van de fout(en) in uw loonaangifte kunt u terecht bij uw softwareleverancier of de BelastingTelefoon (0800-0543).

7.2.3 Invullen rubrieken en samenhang

status bijgewerkt

Gaat uw loonaangiftebericht door naar de derde fase – er zitten dus ook geen fouten in de berichtstructuur – dan controleert de Belastingdienst vervolgens geautomatiseerd op het invullen van de rubrieken en de onderlinge samenhang tussen de rubrieken. Als uw aangifte in orde blijkt te zijn, wordt de status ervan op het beveiligde deel van de website van de fiscus bijgewerkt (zie ook paragraaf 7.2.4).

Fout

marge van 24 uur

Als de Belastingdienst in deze fase fouten in uw aangifte loonheffingen constateert, ontvangt u een digitale foutmelding. U krijgt deze melding bijvoorbeeld in de volgende situaties:

  • Het Totaal loon LB/PH (zie paragraaf 6.2.1) komt niet overeen met de optelsom van het Loon LB/PH van alle werknemers (zie paragraaf 6.3.5).
  • Het Totaal loon SV (zie paragraaf 6.2.1) komt niet overeen met de optelsom van het Loon SV van alle werknemers (zie paragraaf 6.3.5).
  • Het totaal Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen (zie paragraaf 6.2.1) komt niet overeen met de optelsom van de Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen bij alle werknemers (zie paragraaf 6.3.5).
  • De totalen rond werknemersverzekeringen (zie paragraaf 6.2.1) komen niet overeen met de optelsom van de premies werknemersverzekeringen bij alle werknemers (zie paragraaf 6.3.5).
  • De totalen rond de Zorgverzekeringswet (zie paragraaf 6.2.1) komen niet overeen met de optelsom van de bedragen rond de Zorgverzekeringswet bij alle werknemers (zie paragraaf 6.3.5).
  • Het Totaal generaal (zie paragraaf 6.2.1) komt niet overeen met de optelsom van het totaal van de samenstellende rubrieken van alle werknemers.
  • Een niet-unieke combinatie van burgerservicenummer met nummer inkomstenverhouding.
  • De aanmaakdatum en het aanmaaktijdstip van de aangifte liggen na datum en tijdstip van ontvangst (de Belastingdienst hanteert een marge van 24 uur in verband met mogelijke tijdsverschillen tussen het land van indiening van de aangifte en Nederland).
  • U stuurt een correctie in over hetzelfde aangiftetijdvak als waarover de betreffende loonaangifte gaat.

Het gevolg van de foutmelding is dat de Belastingdienst verdere behandeling van uw aangifte loonheffingen weigert en u dus feitelijk geen aangifte heeft gedaan. U moet de fout herstellen en opnieuw loonaangifte doen.

7.2.4 Loonheffingennummer

technisch in orde

Komt uw loonaangifte ongeschonden door de derde controle­fase, dan controleert de Belastingdienst geautomatiseerd in deze vierde fase of het ingevulde loonheffingennummer technisch gezien kan bestaan. Hierbij wordt gekeken of het fiscaal nummer vóór de L (zie paragraaf 6.1.2) bekend is bij de fiscus. Onjuiste of omgewisselde cijfers na de L komen in deze fase nog niet aan het licht. Als uw aangifte ook wat dit betreft in orde is, betekent dit dat de aangifte technisch gezien in orde is. De Belastingdienst vervolgt dan het controleproces (met fase vijf en zes). Dit kan overigens – tot vijf jaar na afloop van het betreffende kalenderjaar – alsnog tot afkeuring van uw aangifte leiden.

ontvangst­bevestiging

Bij goedkeuring na de eerste vier controlefasen wordt bovendien uw ‘Overzicht aangiften en opgaven’ op het beveiligde deel van de website van de Belastingdienst bijgewerkt. Dit geldt als ontvangstbevestiging van uw loonaangifte. U kunt deze bevestiging ook per e-mail ontvangen, maar daarvoor moet u zich via genoemde website hebben aangemeld.

nummer kan niet bestaan

De eerste vier controlefasen nemen normaal gesproken maximaal 48 uur na het verzenden van uw loonaangifte in beslag. Ontvangt u binnen die 48 uur geen foutmelding en is het overzicht van uw loonaangiften op het beveiligde deel van de website niet bijgewerkt, trek dan aan de bel.

Fout

Blijkt er in fase vier iets niet in orde, dan ontvangt u een digitale foutmelding omdat het gebruikte loonheffingennummer niet kan bestaan. Het gevolg hiervan is dat de Belastingdienst verdere behandeling van uw loonaangifte weigert en u dus feitelijk geen aangifte heeft gedaan. U zult de fout moeten herstellen en opnieuw loonaangifte moeten doen.

De vorm van de meldingen van de fiscus

meteen bij invullen

In welke vorm u de ontvangstbevestiging van uw loonaangifte of foutmelding ontvangt, hangt af van de administratie- of aangiftesoftware die u gebruikt.

Bij gebruik van het aangifteprogramma van de Belastingdienst (zie paragraaf 3.1) krijgt u meteen bij het invullen van de loonaangifte meldingen van eventuele fouten en niet pas bij het verzenden ervan. In dat geval kunt u uw aangifte pas versturen als u de fout(en) heeft verbeterd. U krijgt na verzending een melding op uw beeldscherm dat uw aangifte is aangekomen. Overigens kunnen de controlefasen vijf en zes dan alsnog tot een foutmelding leiden.

7.2.5 Verwerkbaarheid

verkeerd aangiftetijdvak

Ook al komt uw loonaangifte ongeschonden door de eerste vier controlefasen, dan kan het toch zijn dat de Belastingdienst uw aangifte niet kan verwerken en haar dus alsnog afkeurt. Dit kan bijvoorbeeld in de volgende situaties het geval zijn:

  • U doet loonaangifte voor een aangiftetijdvak dat nog niet is begonnen (hierop bestaan uitzonderingsmogelijkheden, zie paragraaf 3.2).
  • U hanteert een verkeerd aangiftetijdvak, bijvoorbeeld door een aangifte voor vier weken te doen terwijl de fiscus een maandaangifte verwacht van uw onderneming.
  • U doet loonaangifte terwijl dat niet meer nodig is.
  • U gebruikt een verkeerd loonheffingennummer, bijvoorbeeld door een onjuist subnummer in te vullen.

geen deel van loonaangifte

Ook door u ingediende correcties kunnen worden afgekeurd. Dit speelt als u een losse correctie indient terwijl dit niet is toegestaan of als u bij een loonaangifte een correctie indient voor een aangiftetijdvak waarvoor u nog geen aangifte heeft gedaan. Omdat de correcties geen deel uitmaken van de loonaangifte zelf, kan de aangifte worden geaccepteerd terwijl de correctie wordt afgewezen.

Bij afkeuring van uw loonaangifte in fase vijf belt de Belastingdienst u op als digitale foutmelding niet mogelijk is, meestal binnen 72 uur na ontvangst van de aangifte. Daarna ontvangt u een brief met de gemaakte afspraken. Soms kunt u via overleg de afkeuring alsnog voorkomen.

7.2.6 Werknemersgegevens

toch onjuist

Als laatste fase controleert UWV de door de Belastingdienst doorgestuurde werknemersgegevens. Het kan namelijk gebeuren dat uw loonaangifte in eerste instantie niet tot foutmeldingen heeft geleid, maar bij vergelijking met andere aangiften of gegevens toch onjuist blijkt te zijn. Deze controle gebeurt zowel geautomatiseerd als handmatig.

Geautomatiseerd

brief met fouten­rapport

Na afloop van de aangiftetermijn controleert UWV werknemersgegevens in uw loonaangifte. Als daar nog andere fouten in blijken te zitten, geeft UWV dat door aan de Belastingdienst. Uw loonaangifte wordt dan niet afgekeurd, maar u ontvangt wel een brief met een foutenrapport van de fiscus. Deze brief ontvangt u zo’n twee weken na afloop van de aangiftetermijn. Hierin geeft de Belastingdienst aan wat er van u verwacht wordt, bijvoorbeeld het corrigeren van de fouten (zie hoofdstuk 8).

U vindt een handige toelichting bij de mogelijke fouten in de werknemersgegevens en controle daarop op de website van de Belastingdienst (zoek op ‘Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens bij aangifte loonheffingen’).

Handmatig

Het kan ook zijn dat UWV tegen fouten in de werknemersgegevens aanloopt bij bijvoorbeeld de dagloonberekening voor de toekenning van een uitkering aan een (ex-)werknemer. Ook in dat geval ontvangt u een brief van de Belastingdienst met een overzicht van de aangetroffen fouten en wat er precies van u wordt verwacht.

Op de website belastingdienst.nl vindt u een handige toelichting bij de mogelijke fouten in de gegevens voor de werknemersverzekeringen en de controle daarop (zoek op ‘Toelichting foutmeldingen gegevens voor de werknemersverzekeringen’).