3.5 Selectie van brieven en cv’s
koud kunstje
Als u de vacaturetekst goed heeft voorbereid – zoals eerder in dit hoofdstuk beschreven – zou de brief- en cv-selectie een koud kunstje moeten zijn. U heeft al goed nagedacht over de functie-eisen en daar een hiërarchie in aangebracht. U weet daardoor wat de harde eisen zijn van de functie.
3.5.1 Sollicitatiebrief
graadmeter
In de sollicitatiebrief motiveren kandidaten waarom ze graag bij uw organisatie willen werken. De vraag is welke rol de brief hoort te spelen bij de selectie. Over het algemeen is de sollicitatiebrief niet de beste graadmeter om vast te stellen of iemand aan de eisen voldoet. Kandidaten kunnen heel erg goed of slecht zijn in het schrijven van een sollicitatiebrief; dat zegt niks over de verdere kwaliteiten. Verder kan er irrelevante informatie in staan.
motivatie
Ook hier geldt weer dat u niet onder controle heeft of uw brein deze informatie omzet naar ‘gevoel’ over een kandidaat. Vindt u motivatie belangrijker dan het voldoen aan bepaalde functie-eisen, dan zegt dit u iets over hoe ‘hard’ deze eisen zijn. Het is goed om u dit van tevoren te realiseren en na te denken over de rol die u de sollicitatiebrief toebedeelt. Los van deze overwegingen: als goed kunnen schrijven een onderdeel is van de functie, kunt u dat uiteraard meenemen.
3.5.2 Experimenteren
sluiten
cv
In deze fase kunt u experimenteren met selectiemethoden. U kunt de openstelling van de vacature sluiten als u voldoende kandidaten binnen heeft die aan de harde eisen voldoen. Hiermee voorkomt u dat u door een veelheid aan sollicitaties heen moet. Kondig dit wel in de vacaturetekst aan. Heeft u een stageplek te vergeven, overweeg dan om een loting toe te passen. Videosollicitaties zijn ook populair. Hier geldt echter hetzelfde als voor de motivatiebrief: sommigen zijn daar heel goed in en anderen niet. Als het presenteren of maken van video’s geen onderdeel is van de functie, heeft het geen toegevoegde waarde.
Het cv kan belangrijker zijn. Niet iedere kandidaat is goed in het opstellen van een cv. U kunt de kandidaten helpen door in uw vacaturetekst helder te omschrijven wat u terug wilt zien in het cv.
3.5.3 Anonimiseren
anoniem solliciteren
Als u weet dat uw brein soms aan de haal gaat met irrelevante informatie, kunt u uzelf beter niet voeden met deze informatie. Dat is de gedachte achter anoniem solliciteren, waarbij bepaalde persoonlijke informatie in de sollicitatie wordt weggelaten. Het is goed om te bedenken of dit voor uw organisatie een oplossing kan zijn. Anoniem solliciteren staat als maatregel nooit op zich, maar vormt een onderdeel van een pakket aan maatregelen van objectivering.
Anonimiseren met online sollicitatieformulier
trigger
Goed anonimiseren is soms nog wel lastig. Er staat een naam in het e-mailadres of een plaatsnaam bij de middelbare school. Dat zijn triggers voor het brein. U kunt het beste een online sollicitatieformulier ontwerpen. Daarin vullen sollicitanten de informatie in die u nodig heeft om te beoordelen of de kandidaat geschikt is en door mag naar een volgende ronde. U heeft natuurlijk wel een veld nodig voor de NAW-gegevens, maar degene die beoordeelt, hoeft deze informatie niet te zien. Voeg een duidelijke tekst toe waarin u uitlegt welke informatie de sollicitant wél en niét moet invullen.
3.5.4 Foto
toegevoegde waarde
Het is tegenwoordig heel gebruikelijk dat kandidaten een profielfoto meesturen met de brief. De vraag is wat daar de toegevoegde waarde van is. Het zien van een gezicht leidt al tot allerlei conclusies. Als het een gezicht is dat als ‘lelijk’ wordt gezien, heeft dit toch invloed. Als dit als ‘mooi’ wordt beoordeeld, ook.
aanname
Al wilt u dat niet, uit onderzoek blijkt dat ‘knappe’ mensen meer kans maken op de arbeidsmarkt dan mensen van wie het uiterlijk niet aan de algemene norm voldoet. Ook trekken sommige selecteurs uit zo’n foto de conclusie dat iemand ‘niet snapt bij wat voor soort organisatie de kandidaat solliciteert’. Bewust of onbewust leidt een profielfoto in ieder geval tot aannames die niet meer worden gecheckt bij de kandidaat. Die heeft u tenslotte nog niet gesproken.
Rooney Rule
eerlijkere kans
De Rooney Rule komt uit het American Football. Deze regel houdt in dat er ten minste een bepaald aantal kandidaten uit een bepaalde doelgroep wordt uitgenodigd voor een volgende ronde in het sollicitatieproces. Zo krijgen meer achtergestelde bevolkingsgroepen een eerlijkere kans op een carrière in de NFL. Deze regel is vervolgens in meer sporten overgenomen.
Criteria
keuze
doelgroep
Overweeg eens om de Rooney Rule toe te passen op de eerste selectie van brief en cv. U kunt ervoor kiezen om de criteria voor een functie te objectiveren en op basis daarvan een keuze te maken. Sommige organisaties kiezen ervoor om – als blijkt dat er bij die manier van selecteren niemand uit de gewenste doelgroep zit – toch ook iemand uit te nodigen uit de doelgroep die aanvankelijk misschien aan de kant geschoven was op basis van de gestelde criteria.