8.5 Gamification in assessments
games
Gamification is niets nieuws, maar ziet u wel steeds vaker terug in assessments om ze leuker te maken. Gamification past elementen en principes uit de wereld van games toe op situaties die normaal gesproken niets met gamen te maken hebben. Denk aan het behalen van scores of badges, maar ook aan competities met ranglijsten.
8.5.1 Vormen van gamification
game-based assessments
game-based assessments
Er zijn verschillende vormen van gamification te vinden in assessments. Zo zijn er game-based assessments waarbij neurologische taken omgevormd zijn tot games. Het gaat dan niet om hoe kandidaten op vragen reageren, zoals bij traditionele assessments, maar om hun gedrag tijdens het spelen van een game. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om cognitieve capaciteiten, zoals werkgeheugen en planningsvermogen, te beoordelen op basis van de prestaties in een spel.
Deze assessments hebben als voordeel dat ze direct gedrag in kaart brengen, zoals hoeveel bedenktijd kandidaten gebruiken voordat ze hun eerste zet doen in een gamewereld. Dit geeft inzicht in hun weloverwogenheid, wat vaak betrouwbaarder is dan zelfrapportage.
Werksimulaties
verhaallijn
Verder zijn er complexere games die werksimulaties bevatten. Deze komen vaak van pas bij grotere, op maat gemaakte, bulkopdrachten. Daarnaast helpt de toevoeging van game-elementen om bestaande testen of assessments leuker te maken. Een voorbeeld hiervan is het presenteren van assessmentonderdelen als onderdeel van een verhaallijn.
8.5.2 Ervaring van kandidaten
verbeteren
Kandidaten vinden het invullen van een assessment niet altijd een plezierige ervaring, zeker niet als het gepaard gaat met uitgebreide en tijdrovende vragenlijsten. Tegelijkertijd levert de game-industrie juist enorme inspanningen om de ervaring van gamers te verbeteren. Hier komt de digitale revolutie van assessments om de hoek kijken, met mogelijkheden om gamification mechanismen toe te passen. Dit kan de ervaring van kandidaten aanzienlijk verbeteren (het kan ook negatief uitpakken, zie paragraaf 6.2.7). Bovendien kan het gedrag van kandidaten tijdens een gegamificeerd assessment dienen als een alternatieve bron van informatie, waardoor metingen nog betrouwbaarder kunnen uitpakken.
8.5.3 Uitdagingen van gamification
positieve invloed
Het wetenschappelijk onderzoek naar de psychometrische kwaliteit van game-based assessments is tot op heden nog beperkt. Hoewel recente literatuuroverzichten aantonen dat er nog geen sterk bewijs is voor de validiteit van game-based assessments, laten ze wel zien dat het gebruik van game-elementen een positieve invloed heeft op de ervaring van kandidaten. De toekomst van game-based assessments zal sterk afhangen van verdere wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Als deze resultaten positief zijn, zou het gebruik van game-based assessments flink kunnen toenemen.
Investering
betrokkenheid
Het inzetten van gamification in assessments vereist een aanzienlijke investering. Het ontwikkelen en implementeren ervan kan namelijk veel tijd en geld kosten. Het is dus belangrijk om te overwegen of deze investering loont, afgezet tegen een verhoogde betrokkenheid, verbeterde prestaties en meer waardevolle inzichten en kandidaten.