U bent hier

Onderneming & Fiscus
Overige belastingen5. Assurantiebelasting en overdrachtsbelasting5.5 Aangifte doen en betalen

5.5 Aangifte doen en betalen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: augustus 2019

notaris

Overdrachtsbelasting wordt geheven van de verkrijger van de onroerende zaak. In de meeste gevallen zorgt de notaris voor de aangifte overdrachtsbelasting, maar soms moet u zelf aangifte doen. De overdrachtsbelasting betaalt u binnen één maand na de verkrijging. Hoe u de belasting betaalt, hangt af van de manier waarop u eigenaar bent geworden.

Juridisch eigenaar

kadaster

Als er een notariële akte is opgemaakt en de akte bij het Kadaster is ingeschreven, hoeft u als juridisch eigenaar niets te doen. De notaris doet dan voor u digitaal aangifte en betaalt ook namens u de overdrachtsbelasting.

Economisch eigenaar

Heeft u een notariële akte laten opmaken bij de notaris, maar die akte wordt niet ingeschreven bij het Kadaster? Dan geeft de notaris de volgende informatie door aan de Belastingdienst:

  • of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel;
  • of u recht heeft op één of meer vrijstellingen van overdrachtsbelasting.

kopie

De notaris stuurt verder ook een elektronische kopie van de akte naar de Belastingdienst

Geen notariële akte

Als er geen notariële akte is opgemaakt, moet u zelf binnen één maand nadat u eigenaar bent geworden van een onroerende zaak, aangifte doen en de overdrachtsbelasting betalen. Vraag daarvoor een aangifteformulier overdrachtsbelasting aan bij de BelastingTelefoon.