U bent hier

Onderneming & Fiscus
Belastingcontrole2. Uw rechten en plichten2.6 De rol van de accountant

2.6 De rol van de accountant

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: juni 2016

controle-dossier

inzage

Om hun taak zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren, maken controlemedewerkers van de Belastingdienst gebruik van de werkzaamheden die door de accountants in het kader van de wettelijke, statutaire of vrijwillige controle zijn uitgevoerd. Een controlemedewerker kan in het kader van een boekenonderzoek om inzage in een controledossier verzoeken, waarbij hij aan de accountant om een toelichting op de dossierstukken vraagt. Om deze inzage zo soepel mogelijk te laten verlopen, adviseert de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) haar leden om hun cliënten nadrukkelijk te verzoeken om bij voorbaat toe te staan dat de accountant desgevraagd aan de Belastingdienst inzage in het accountantsdossier zal verstrekken en toelichting daarop zal geven.

Verschoningsrecht

correspondentie

U hoeft de inspecteur geen inzage te geven in de correspondentie met een advocaat of de door uw belastingadviseur of accountant verstrekte fiscale adviezen en rapporten. Dit geldt ook voor de hierover gevoerde correspondentie. Voor deze informatie geldt een informeel verschoningsrecht. Het proportionaliteitsbeginsel verhindert dat de inspecteur zomaar om inzage mag vragen in alle dossiers van uw accountant. Inzage in (delen van) de dossiers mag alleen plaatsvinden in het kader van een ingevolge de belastingwet te verrichten onderzoek.

Beperkingen inzage in dossiers

De inzage door de inspecteur in de dossiers kent meer beperkingen. Zo is bepaald in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) dat de inzage moet gaan om het verkrijgen van gegevens die van belang kunnen zijn voor de belastingheffing. Op grond hiervan is het gebruikelijk dat de accountant zijn cliënt informeert, alvorens hij daadwerkelijk inzage verstrekt.