U bent hier

Onderneming & Fiscus
Belastingcontrole7. Controle van VPB en IB

7. Controle van VPB en IB

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: juni 2016

De controleaanpak van de Belastingdienst bevindt zich in een overgangsfase. Het aloude verticaal toezicht, gebaseerd op controle achteraf, ontwikkelt zich in de richting van horizontaal toezicht, dat is gebaseerd op controle door de onderneming zelf in overleg met haar fiscaal dienstverleners. Steeds meer ondernemingen sluiten daartoe zogenoemde handhavingsconvenanten met de fiscus.

Tegen de achtergrond van deze ontwikkelingen blijven de oude controlemechanismen in gebruik. Dit hoofdstuk behandelt de administratieplicht voor de vennootschapsbelasting (VPB) en de inkomstenbelasting (IB). Uw administratie vormt immers de basis van uw aangiften.

Omdat u uw onderneming in de vorm van een bv drijft, betaalt u belasting in de vorm van vennootschapsbelasting (VPB). De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 geeft geen specifieke regels over uw administratieve verplichtingen. Uw administratie moet wel voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden. In de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR)...
De inspecteur start zijn werkzaamheden met het controleren van de cijfermatige aansluiting tussen het grootboek, de kolommenbalans, de commerciële en de fiscale jaarcijfers. In het bijzonder besteedt hij aandacht aan de voorafgaande journaalposten. Als alles aansluit, beperkt hij zich in principe tot het laatste boekjaar waarover aangifte is...
Goed koopmansgebruik geeft u vrijheid bij de keuze van een manier van het bepalen van de winst. Daarbij is elke manier toegestaan, zolang die bedrijfseconomisch aanvaardbaar is en niet in strijd is met de wet. Heeft u eenmaal een methode gekozen, dan moet u deze de daarop volgende jaren gebruiken. Dit staat bekend als de bestendige gedragslijn. U...
Bij een kleine onderneming is de administratie doorgaans een fiscale administratie. U stelt een fiscale jaarrekening op waarmee u ook de fiscale winst kunt bepalen. Bij een grotere onderneming wilt u uw financiële reilen en zeilen beter in beeld brengen en vastleggen. U voert uw administratie dan op bedrijfseconomische grondslagen. Hieruit vloeit...