7.1 Vormen van coaching
Grofweg is coaching te verdelen in drie werkvormen: live sessies, telefonische coaching en e-coaching. Elke vorm van coaching heeft zijn eigen effect en voor- en nadelen. Het is aan de werknemer en coach om een vorm te kiezen of af te wisselen in vormen om het proces zo effectief mogelijk te maken.
7.1.1 Live coaching
omgeving
De meest traditionele werkvorm bij coaching is het elkaar live ontmoeten. In deze vorm is de communicatie het rijkst: verbaal en non-verbaal. De omgeving waarin men elkaar ontmoet, kan zeker bijdragen aan het effect van coaching.
Een prikkelarme omgeving helpt mensen loskomen van de druk van alledag, zodat ze zich kunnen concentreren op zichzelf of het team. Een natuurlijke omgeving en ontspanning inspireren mensen bijna als vanzelf.
Coaching tijdens een wandeling in de natuur
Wandelcoaching en natuurcoaching zijn erg populair. Mede door de coronapandemie zijn deze activiteiten een waardevolle aanvulling op coaching vanuit de praktijk.
Stil
goed gevoel
Het stresshormoon cortisol neemt af tijdens beweging, en hierdoor ontstaat meer ontspanning. Serotonine en endorfine nemen toe door bewegen, buitenlucht en daglicht. Deze stoffen geven een goed gevoel. Ook de gedachten en gevoelens komen in beweging. Coaching in de natuur levert voordelen op, zoals stil worden in het hoofd, beter luisteren naar het innerlijk gevoel, ruimte voor stilten en overpeinzingen. Het oogcontact vermindert. De natuur wordt ingezet als gespreksinstrument.
7.1.2 Telefonische coaching
volledige focus
Bij telefonisch contact bestaat de communicatie uit gesproken woorden. Een telefonische sessie op een afgesproken tijdstip levert volledige focus op, op voorwaarde dat men zich niet laat storen. Multitasking beïnvloedt direct de kwaliteit van de coaching. De coaching is dan meer spiegelend en adviserend. Bijvoorbeeld: vlak voor een belangrijke gebeurtenis nog even iets uitwisselen met de coach ter voorbereiding draagt bij aan zelfvertrouwen en geloven in jezelf. Of bijvoorbeeld onderweg naar huis de dag evalueren met de coach biedt meer inzicht achteraf.
7.1.3 E-coaching
E-coaching is een effectieve en goedkope manier om gerichte coachvragen te beantwoorden. Dit kan via mailuitwisseling, chat of een internetapplicatie. De werknemer moet bij e-coaching zijn gedachten en gevoel helder weergeven. Ten opzichte van live coachsessies is de basis bij e-coaching smaller. De zintuigen – zoals zicht op non-verbale communicatie – blijven buiten beschouwing, dus er zijn minder aangrijpingspunten voor coaching. De focus gaat al snel naar de inhoud. Net zoals bij telefonische coaching is bij e-coaching sparren mogelijk: feedback op een presentatie of andere documenten van je coach.
E-coaching is een hulpmiddel om effectiever en gestructureerde (na)zorg te verlenen bij een coachingstraject. Met een plan en gespreksverslagen blijft het proces levend. Meerdere partijen volgen namelijk zo het traject.