4.3 Preventiemedewerker aanwijzen
overgangsregeling
Niet alleen de werkgever of arbocoördinator bepaalt wie de nieuwe preventiemedewerker wordt, daar moet de OR ook over mee kunnen praten. Die heeft dankzij de nieuwe Arbowet namelijk instemmingsrecht over de aanstelling, rol, positie en takenpakket van een nieuwe preventiemedewerker, zie hoofdstuk 1. De OR moet namelijk instemmen met de preventiemedewerker en de RI&E. Heeft uw organisatie een OR, dan kan de preventiemedewerker niet aangesteld worden zonder de instemming. Let op: de huidige preventiemedewerker hoeft niet opnieuw goedgekeurd te worden door de OR. Maak gebruik van deze overgangsregeling.
4.3.1 Nieuwe regels
sterkere positie
Door de nieuwe Arbowet krijgt de preventiemedewerker vanaf 1 juli 2017 een sterkere positie binnen uw organisatie. Zo heeft hij straks de bevoegdheid om met arbodienstverleners te samenwerken en een inspecteur van Inspectie SZW te begeleiden tijdens een inspectie. Tegelijkertijd krijgen bedrijfsartsen en andere arbodienstverleners meer ruimte om aan preventie te doen. Daarvoor zullen zij als eerste contact opnemen met de preventiemedewerker.
4.3.2 Samenwerken
niet klagen
Voor uw organisatie heeft de nieuwe wet natuurlijk ook voordelen. Als de OR heeft ingestemd met de nieuwe preventiemedewerker, dan brengt dat ook een soort verplichting met zich mee om goed samen te werken. De raad kan niet achteraf klagen dat de preventiemedewerker zijn werk niet goed doet of ongeschikt is. Dan had de raad zelf een andere keuze moeten maken.