U bent hier

6. Voorschriften van de ­arbowetgeving volgen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2025

Werkplekken moeten ergonomisch zijn, zodat werknemers hun werk gezond, veilig en efficiënt kunnen uitvoeren. Dit voorkomt verzuim en verbetert de productiviteit en kwaliteit van het werk. Zowel de flexplekken op kantoor als de thuiswerkplekken moeten voldoen aan de voorschriften van de arbowetgeving.

Bij het inrichten van het kantoorpand heeft de werkgever te maken met de wet- en regelgeving op dit gebied. In het Arbobesluit staat dat de afmetingen van een arbeidsplaats zodanig moeten zijn dat een werknemer zonder gevaar voor de veiligheid en gezondheid zijn arbeid kan verrichten. Meer specifieke informatie – zoals bepalingen met betrekking tot licht, lucht en apparatuur op de werkplek – staat in de Arboregeling.

Handvatten

raadplegen

Voor concrete regels moet de werkgever de arbocatalogus raadplegen die binnen de sector of branche van toepassing is. Deze regels verwijzen vaak naar bepaalde normen, zoals de bekende NEN-normen. Deze normen zijn gedetailleerder dan de wetgeving. Hierdoor geeft een NEN-norm meer handvatten dan de wet- en regelgeving.

Arbocatalogus

inspiratie

Niet alle sectoren beschikken over een eigen arbocatalogus. Als er voor de sector geen arbocatalogus bestaat, kan de werkgever inspiratie opdoen in een catalogus van een sector waar de eigen sector overeenkomsten mee heeft. Ook kan de werkgever bij specifieke vragen contact opnemen met de bedrijfsarts, ­arbodienst of branchevereniging.

Op arboportaal.nl/externe-bronnen/arbocatalogi staat een overzicht van alle arbocatalogi. De sectoren variëren van metselbedrijven tot apothekers en van installatie- en isolatiebedrijven tot ziekenhuizen.

Als je met werkplekken of de inrichting van kantoorruimtes aan de slag gaat, is de minimale wettelijke ruimte per werkplek een onvermijdelijk item. Om deze te kunnen berekenen, kun je de NEN-norm voor de kantooromgeving raadplegen: NEN 1824. Je vindt er de ergonomische eisen voor de oppervlakte van (werkplekken in) administratieve ruimtes en...
Veel kantoorwerknemers doen hun werk zittend achter een bureau. Een bureau met bijbehorende stoel: eenvoudiger kan haast niet. Toch is het minder simpel dan het lijkt. Zittinghoogte, beenruimte of werkhouding van werknemers kun je niet aan het toeval overlaten als je gezondheidsklachten wilt voorkomen. De arboprofessional kan de werkgever bijstaan...
Werknemers kunnen door het aannemen van een verkeerde houding achter een beeldscherm ook nog andere gezondheidsklachten oplopen. Denk aan oog- en stressklachten of klachten aan armen, nek en/of schouders (KANS). Als werknemers thuis per dag gemiddeld langer dan twee uur voor hun werk achter het beeldscherm zitten, moet deze werkplek aan dezelfde...
Vieze werkplekken zijn niet alleen nadelig voor de individuele werknemer, maar ook voor de gezondheid van de ­organisatie als geheel. Vuil op de werkplek kan zorgen voor allergische reacties of virusinfecties. Bacteriën, schimmels en gisten kunnen irritaties aan de neus, ogen of slijmvliezen veroorzaken. Ook het inademen van schimmelsporen is niet...