U bent hier

7.2 Houding van mensen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2023

dialoog

Communicatie staat niet op zichzelf. Het vraagt nogal wat van werknemers en andere betrokkenen om de communicatie op gang te houden tijdens een dialoog over risico’s of gevaren.

7.2.1 Interesse in taken

Om het leerproces te bevorderen, is het niet alleen belangrijk dat mensen de juiste vaardigheden hebben, maar ook of zij een thema leuk vinden of niet. Als iemand bepaalde taken of thema’s (zoals werkstress of gevaarlijke stoffen) leuk vindt, is hij bereid om deze vaker op te pakken. Door te oefenen, wordt die persoon vaardiger. Vindt iemand de taken niet leuk, dan zijn ze lastiger vol te houden. Door zo naar de houding van werknemers te kijken, kan het makkelijker zijn om te bepalen wie bij welk thema of proces te betrekken.

Taken die iemand leuk vindt, geven meer energie. Er is motivatie om de dialoog op gang te houden. Die is essentieel voor het slagen van de dynamische RI&E.

7.2.2 Tip voor de basishouding

open

onbevangen

luisterend

lerend

congruent

Als de basishouding klopt, krijgt de communicatie vleugels. Hier volgen vijf tips voor de basishouding die de onderlinge communicatie bevordert:

  • Een open houding: persoonlijke ideeën zitten soms in de weg bij het luisteren naar een ander. Het kan helpen om op te schrijven wat de ander zegt of hierop door te vragen.
  • Een onbevangen houding: stel open vragen, of vraag door zonder een oordeel door te laten schemeren. Vermijd bijvoeglijk naamwoorden als ‘slecht’, ‘raar’, ‘onduidelijk’, ‘onvoldoende’ en ook woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’.
  • Een luisterende houding: als iemand de ander laat praten, biedt dat ruimte. Zoek aanknopingspunten voor vervolgvragen zoals: Wat bedoel je daarmee? Hoe zie je dat?
  • Een lerende houding: als iemand een opdracht leuk vindt, maar zichzelf nog niet vaardig genoeg acht, kan hij of zij het gewoon proberen. Stimuleer gedrag waarbij anderen taken oppakken.
  • Een congruente houding: als de houding overeenstemt met de rol (zie hoofdstuk 8) die iemand heeft, schept dat vertrouwen. Het betekent ook: practice what you preach.

Het bevorderen van een dialoog kunt u het beste doen vanuit een rol die u goed beheerst. Dat geeft ruimte om u te concentreren op het leerproces van dat moment.