U bent hier

8.3 Schikking treffen of naar de rechter?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2024

Bij sommige beroepsziekten openbaart de gezondheidsschade zich pas na jaren. Soms is de werknemer in kwestie dan al uit dienst getreden, bijvoorbeeld vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het kan gebeuren dat een (ex-)werknemer die uw organisatie aansprakelijk wil stellen, rechtsreeks naar de rechter stapt.

publiciteit

Het is vaak slimmer om eerst te proberen om een schikking te treffen. Heeft uw werkgever aan de zorgplicht voldaan – en kan hij dit bewijzen – dan doet hij er misschien onverstandig aan om te schikken. Weeg goed af of een juridische procedure de benodigde tijd en energie waard is.

8.3.1 Schikken

Schikken kan uw organisatie veel (negatieve) publiciteit schelen. Dit komt, doordat een schikking – in tegenstelling tot een gerechtelijke procedure – over het algemeen nauwelijks tot geen aandacht van de media krijgt. Bovendien bespaart uw organisatie de kosten die gepaard gaan met een gerechtelijke procedure.

Rechtszaak is uiterste middel

traject

kosten

gedragscode

De gang naar de rechter is geen sinecure. Gemiddeld duurt een juridische procedure 4,2 jaar. Een traject met een schikking duurt gemiddeld 3,7 jaar en als de rechter wordt ingeschakeld zelfs 5,3 jaar. Maar procedures kunnen ook veel langer duren. De kosten die hiermee gemoeid zijn, liggen tussen de € 15.000 en € 70.000. Lang niet alle gevallen van beroepsziekten leiden tot schadeclaims. Het komt vaak alleen in het uiterste geval tot een rechtszaak. Ongeveer 10% tot 15% van het aantal potentiële beroepsziekteclaims wordt daadwerkelijk omgezet in een claim. Omdat eigenlijk iedereen het er wel over eens is dat dergelijke wachttijden niet de voorkeur hebben, is een paar jaar geleden een Leidraad afwikkeling beroepsziekten ontwikkeld. Dit is een gedragscode met een stappenplan om de afhandeling van claims te verbeteren en jarenlange trajecten te voorkomen. In de praktijk komen die echter nog steeds voor.

Bron: Rapport commissie VSAB en Kamerstuk 25.883-389

Advies

Als de medewerker zich laat bijstaan door een advocaat of door het Bureau Beroepsziekten FNV, is de kans groot dat hij van deze deskundigen het advies krijgt om te schikken. Niet in de laatste plaats omdat juridische procedures lang kunnen duren.

8.3.2 Naar de rechter

genoegen

Lukt het niet om een schikking te treffen? Bijvoorbeeld omdat de betreffende medewerker geen genoegen neemt met het geboden bedrag of omdat uw organisatie simpelweg niet bereid is om te schikken? Dan moet u er rekening mee houden dat een juridische procedure vaak onvermijdelijk is.

Advocaat

Het is raadzaam dat uw werkgever zich in dat geval laat bijstaan door een advocaat die vaker met zo’n bijltje heeft gehakt. Overigens is dit bij het treffen van een schikking ook heel verstandig.

branche

Beslist de rechter dat uw organisatie een schadevergoeding moet betalen, dan heeft uw werkgever de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan tegen deze uitspraak.

Verantwoordelijk

Valt een werknemer uit door een in de branche bekende beroepsziekte, dan acht de rechter de werkgever vaak verantwoordelijk. De zorgplicht houdt immers in dat de werkgever werkgerelateerde klachten moet signaleren en oplossen.

Werkgerelateerd

werkgerelateerd

Maar ook de werknemer moet kunnen aantonen dat zijn ziekte daadwerkelijk werkgerelateerd is en dat hij die niet op een andere manier heeft opgelopen. De werknemer heeft bovendien een eigen verantwoordelijkheid: hij moet het tijdig aangeven als hij klachten heeft.

8.3.3 Bureau Beroepsziekten FNV

Als een medewerker uw organisatie aansprakelijk stelt omdat hij een beroepsziekte heeft opgelopen, is de kans aanwezig dat u te maken krijgt met het Bureau Beroepsziekten FNV (BBZ). Met dit bureau ondersteunt vakbond FNV zijn leden bij het verhalen van de schade die als gevolg van een beroepsziekte is geleden.

procedure

Het BBZ probeert altijd eerst om de zaak via een schikking af te handelen. Lukt dit niet, dan kan men de medewerker adviseren om een juridische procedure te starten.