U bent hier

7.1 EHBO-doos

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2022

Oranje Kruis

Voor het verlenen van eerste hulp moet er minimaal een EHBO-doos (of ook wel verbandtrommel of -doos genoemd) aanwezig zijn. Iedere werkunit moet zijn voorzien van een EHBO-doos. Een EHBO-doos moet zijn goedgekeurd door het Oranje Kruis. De bhv’er herkent die goedkeuring aan het logo van het Oranje Kruis en het goedkeuringsnummer. Het Oranje Kruis is een stichting die kennis en kunde op het gebied van eerste hulp bij ongevallen deelt.

7.1.1 Altijd binnen bereik

meerdere

De EHBO-doos moet altijd binnen handbereik zijn, zodat hij binnen een halve minuut beschikbaar is. Dat kan betekenen dat er meerdere EHBO-dozen binnen uw organisatie of zelfs per afdeling nodig zijn.

Ooghoogte

houdbaarheidsdatum

De doos moet duidelijk zichtbaar op ooghoogte in een wandklem aan de muur zijn bevestigd en zeker eens per half jaar worden gecontroleerd. Dit doet het hoofd bhv of de preventiemedewerker bijvoorbeeld. Verbandmiddelen en ontsmettingsmiddel hebben namelijk een uiterste houdbaarheidsdatum.

Verantwoordelijk

Ook kunnen er bijvoorbeeld verbandmiddelen uit gepakt zijn, zonder ze daarna opnieuw aan te vullen (zie ook paragraaf 7.1.2). Eigenlijk moet dat altijd, maar regelmatige controle is dus noodzakelijk. Uw werkgever moet één persoon verantwoordelijk maken voor beide taken.

Op de plattegronden en ontruimingsplannen staat waar de verbanddozen aan de muur hangen in uw organisatie. Er mogen geen kasten of andere hoge dingen voor de doos staan.

7.1.2 Aparte afzonderlijke pleisterdoos

afzonderlijke dozen

Een EHBO-doos is bedoeld voor ernstige ongevallen. In de praktijk gaan werknemers er nogal eens in grasduinen op zoek naar pleisters voor kleine verwondingen. Het resultaat is een rommelig pakket, waarin bij echte noodgevallen amper nog iets te vinden is. Deze situatie is eenvoudig te voorkomen door afzonderlijke pleisterdozen aan te schaffen en de EHBO-dozen te reserveren voor echte noodgevallen.

Verzegel de EHBO-dozen, zodat eenvoudig te zien is of de doos is gebruikt. Door de verzegeling meteen een datum te geven, kan iedereen direct zien hoe oud de inhoud is en wanneer die ververst moet worden.

7.1.3 Inhoud van het pakket

stappenplan

reddingsdeken

De inhoud van een EHBO-doos is vastgesteld door het Oranje Kruis. De hoeveelheden van de inhoud zijn niet voorgeschreven, dat verschilt per leverancier. De volgende onderdelen moeten minimaal in de trommel zitten:

  • inhoudsopgave;
  • stappenplan eerste hulp;
  • eerstehulpschaar;
  • elastische zwachtel;
  • een paar handschoenen (poedervrij, van hypoallergeen materiaal, zoals nitril – géén latex of vinyl);
  • hechtstrips;
  • ideaalzwachtel;
  • kleefpleister;
  • mondmasker voor beademing;
  • ontsmettingsmiddel, -lotion of -spray;
  • puntig pincet;
  • reddingsdeken (beschermt tegen hitte en kou);
  • snelverband gerold;
  • steriele kompressen;
  • steriele verbanddoek;
  • vingerverband (vingerbob);
  • wondpleister;
  • zelfklevende fixatiezwachtel.

op de weg

De inhoud van de EHBO-doos moet toegesneden zijn op de situatie op de werkplek. Een EHBO-doos voor een kantoor verschilt aanzienlijk van die voor een werkplaats. Daarnaast is er een uitgebreidere doos nodig als er wordt gewerkt met gevaarlijke stoffen.

Voor in de auto

Als werknemers voor uw organisatie de weg opgaan, zoals koeriers of vrachtwagenchauffeurs, is het aan te raden de voertuigen uit te rusten met een eerstehulpset (verkeersset) voor auto’s. Deze bevat een selectie van de gewone EHBO-doos, maar heeft de volgende extra’s:

  • veiligheidshamer (met gordelsnijder);
  • reflectievesten;
  • gevarendriehoek;
  • brandblusser.