U bent hier

5.4 Luchtkwaliteit

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: september 2020

gezondheidsklachten

allergenen

Is de kwaliteit van de lucht in het kantoor niet goed, dan kunnen werknemers gezondheidsklachten krijgen. Een slechte luchtkwaliteit kan leiden tot infecties en allergische reacties. Dat wilt u natuurlijk voorkomen! Maar welke zaken hebben nu eigenlijk invloed op de luchtkwaliteit in uw organisatie? Denk aan:

  • stof;
  • schoonmaakmiddelen en oplosmiddelen (zoals lijm waarmee de vloerbedekking is vastgeplakt);
  • luchtvervuiling van buitenaf, zoals fijnstof;
  • te veel CO2 door te veel werknemers in een slecht geventileerde ruimte;
  • allergenen (denk aan bacteriën en schimmels uit de vloerbedekking of de luchtverversingsinstallatie), pollen.

U doet er goed aan om te proberen om de waarden in uw kantoor in de buurt van de waarden van klasse A uit onderstaande tabel te houden. Lukt dat niet, dan voldoen ook de waarden uit klasse C nog.

Klasse A B C
Minimale verse luchttoevoer (m3/uur pp) 60 45 36
Luchtconcentratie CO2 (ppm, delen per miljoen) 600 800 1.000

Een arbeidshygiënist kan u helpen bij het verrichten van metingen en het aanbrengen van maatregelen om de situatie te verbeteren.

Niet altijd luchtvochtigheid de schuld geven

klagen

Is de luchtkwaliteit op uw kantoor slecht, dan kunnen werknemers gaan klagen over bijvoorbeeld droge of branderige ogen, droge of geïrriteerde neus- of mondslijmvliezen, keelklachten, huidirritatie of verkoudheid.

Verleidelijk

temperatuur

aantrekkelijk

Het is verleidelijk om deze klachten te wijten aan een te droge lucht, maar vaak ligt de oorzaak bij een te hoge temperatuur op kantoor of luchtvervuiling. Gaat u toch de luchtvochtigheid verhogen, dan is er een kans dat u – ondanks uw goede bedoelingen – nieuwe arbeidsrisico’s introduceert, omdat de hogere luchtvochtigheid aantrekkelijk is voor bepaalde bacteriën en schimmels.