U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)2. De onderdelen van SBR2.7 Softwareleveranciers

2.7 Softwareleveranciers

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

kennis

ondersteuning

Ook voor softwareleveranciers levert SBR in meer of mindere mate uitdagingen op. Hun gebruikers verwachten van hen dat zij ervoor zorgen dat rapportages die eerder op papier of via andere (technische) formaten dan SBR werden aangeleverd, op enig moment in SBR-formaat plaatsvinden. Softwareleveranciers hebben dus geen keuze, zij móeten investeren:

  • in het opbouwen van SBR-kennis;
  • in het zodanig aanpassen van de software dat de betreffende SBR-rapportages op de juiste wijze worden ondersteund.

integreren

De wijze waarop softwareleveranciers dit doen, is per softwareleverancier verschillend. Zoals eerder aangegeven, is alle informatie die is vastgelegd in een taxonomie beschikbaar voor computerprogrammatuur. Een softwareleverancier moet dan wel de functionaliteit ontwikkelen om deze informatie beschikbaar te krijgen, om deze vervolgens te gebruiken in het rapportageproces. Het ontwikkelen van een dergelijke XBRL-processorfunctionaliteit is tijdrovend en kostbaar. Veel softwareleveranciers kiezen er dus voor om gebruik te maken van software die specifiek voor dit doel is ontwikkeld en integreren die software met hun eigen oplossing.