U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)2. De onderdelen van SBR2.6 Intermediairs

2.6 Intermediairs

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

Onder intermediairs wordt in dit geval verstaan: accountantskantoren en administratiekantoren. Zij worden in Nederland door ondernemingen veel ingezet voor administratieve dienstverlening. Onder deze administratieve dienstverlening valt ook het schrijven van de verantwoordingsrapportages, die vaker in SBR moeten worden opgesteld.

Hebben intermediairs voldoende SBR-kennis?

regimes

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat er onder de intermediairs nog weinig kennis over SBR aanwezig is, zeker omdat per 1 januari 2017 voor een groot deel van ondernemingen in Nederland geldt dat zij hun publicatiestukken bij de Kamer van Koophandel in SBR-formaat moeten aanleveren. Dit geldt dus voor alle ondernemingen die vallen onder de regimes van de micro-onderneming en de kleine onderneming (zie kader op pagina 18). Dit betreft ruim 95% van de ondernemingen in Nederland. Binnen het SBR-domein zijn weliswaar een groot aantal partijen en personen actief, maar die vertegenwoordigen over het algemeen toch de grotere accountants- en administratiekantoren. De kleine en middelgrote kantoren laten zich veelal leiden door de beroepsorganisaties waarbij zij zijn aangesloten.

Voor intermediairs gelden dezelfde uitdagingen als die gelden voor organisaties die zelf verantwoordingsinformatie in SBR moeten opstellen. Dit houdt in dat zij ergens in het proces in staat moeten zijn om de beschikbare informatie om te zetten naar het SBR-formaat. Intermediairs vallen hiervoor in de meeste gevallen toch nog terug op hun softwareleveranciers.