U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)2. De onderdelen van SBR2.3 SBR-rapport (Instance Document)

2.3 SBR-rapport (Instance Document)

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

uitwisselen

Rapporteren is waar het écht om gaat: het gestructureerd uitwisselen van gegevens. In dit dossier spreken we van het SBR-rapport, maar binnen de XBRL- standaard heet dit rapport een Instance Document. Het SBR-rapport is feitelijk een digitaal bestand in XML-formaat, dat is gestructureerd volgens de XBRL-standaard en volgens de taxonomie op basis waarvan wordt gerapporteerd.

In het SBR-rapport staan zowel financiële als tekstuele gegevens genoteerd. Deze gegevens worden gekoppeld aan een context om aan deze gegevens de juiste betekenis te geven.

context

betekenis

Stel dat we een SBR-rapport zouden genereren met het gegevenselement ‘omzet’ zonder enige context, dan hebben we niets aan deze informatie. Maar zodra een of meer contexten zijn toegevoegd, zoals de rapportageperiode, de onderneming die rapporteert, de valuta waarin is gerapporteerd en op welke grondslag de rapportage berust (commercieel of fiscaal), krijgt het bedrag dat als ‘omzet’ is gerapporteerd betekenis waar we iets mee kunnen.

2.3.1 Structureren van gegevens

structureren

Binnen het SBR-rapport zijn er een aantal mogelijkheden om gegevens te structureren. Zo kunnen gegevens worden gekoppeld aan contexten. De XBRL-standaard biedt verschillende opties om gegevens te structureren en het is aan de ontwikkelaars van de taxonomie om de juiste keuzes te maken met betrekking tot de wijze van structureren.

categorie

Het kan voorkomen dat gegevens moeten worden gerapporteerd gerelateerd aan binnen de taxonomie vastgelegde categorieën. Een voorbeeld hiervan is: ‘categorieën van aandelen’. In de taxonomie zijn een aantal van dit soort categorieën specifiek benoemd.

Van de rapporterende onderneming wordt verwacht dat zij informatie verstrekt voor elk van de gedefinieerde categorieën op het moment dat die voor haar van toepassing zijn.

specifiek

bestuurders

gegevens-uitwisseling

Zo kennen we ook situaties waarbij u gegevens moet rapporteren op een bepaald detailniveau, maar waarbij de te rapporteren gegevens gebonden zijn aan een specifieke organisatie en dus aan een specifiek SBR-rapport. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de te verstrekken informatie over de bestuurders van een organisatie: dat is specifieke informatie ‘op maat’. Het voert hier te ver om in detail weer te geven op welke wijze SBR-rapporten kunnen worden opgesteld. Het volstaat hier om aan te geven dat er binnen de XBRL-standaard verschillende manieren van gegevensstructurering mogelijk zijn, waardoor nagenoeg elke denkbare gegevensuitwisseling ondersteund kan worden.