U bent hier

Onderneming & Administratie
Elektronisch factureren3. E-facturen verzenden3.6 Prioriteit geven aan e-factureren

3.6 Prioriteit geven aan e-factureren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

verplicht

Elektronisch factureren raakt steeds meer ingeburgerd. De overheid probeert dat ook te stimuleren. Sinds 1 januari 2017 bent u verplicht om facturen elektronisch aan te leveren aan de overheid (zie hierover uitgebreider hoofdstuk 6).

TijdHEADER_BREAK

optimaal ­gebruik

E-factureren kan het ondernemingen een stuk makkelijker maken. Om optimaal gebruik te maken van deze mogelijkheid moet u er eerst wel een beetje tijd in investeren. Uiteindelijk moet e-factureren ook een hoop tijd gaan opleveren.

WennenHEADER_BREAK

geen controle vooraf

Bij e-factureren ziet u de factuur voor het eerst als deze is ingelezen in het boekhoudprogramma. Vooraf is de factuur niet (op papier) gecontroleerd. Om die reden vragen ondernemingen regelmatig de pdf-factuur op om die dan alsnog te laten converteren naar een bruikbaar formaat.

Het loont de moeite om eenmalig tijd te investeren om het systeem te doorgronden. Het kan al snel vijf minuten per ontvangen factuur schelen.

Altijd op tijdHEADER_BREAK

voordeel

Het digitaal factureren aan klanten heeft positieve en negatieve kanten, blijkt ook uit het rapport ‘Trends in Export 2018’ van kredietverzekeraar Atradius en ondernemersorganisatie evofenedex. Tachtig procent van de Nederlandse exporteurs factureert digitaal. Het voordeel daarvan is dat bedragen via automatische incasso worden afgeschreven en klanten in principe altijd op tijd betalen.

Maar omdat alleen boekhoudpakketten met elkaar ‘praten’, kan het voorkomen dat u plotseling geconfronteerd wordt met een faillissement van een klant. Een goede check op kredietwaardigheid blijft dan belangrijk.