3.3 Aandachtspunten bij overstap
U zult de voorgaande voor- en nadelen goed moeten afwegen. Is het voor uw onderneming voordelig om de overstap te maken? Besluit u om e-facturatie te gebruiken, dan moet u rekening houden met de volgende aandachtspunten.
Aantal facturenHEADER_BREAK
lonend
Hoe meer facturen uw onderneming verzendt of verwerkt, des te meer het lonend is om te investeren in e-factureren. Hierbij geldt als vuistregel dat hoe meer uw onderneming investeert, hoe meer voordelen u realiseert.
Consumenten of zakelijke klanten? HEADER_BREAK
beperkt
Als uw onderneming voornamelijk consumenten als klant heeft, volstaat een beperkt aantal kanalen (internetpagina, e-mail en bankomgeving) met een beperkt aantal bestandsformaten (voornamelijk een HTML-pagina en eventueel pdf) voor e-facturatie. Consumenten vormen namelijk een homogene groep. Zakelijke klanten zijn veel meer ‘heterogeen’: zij hebben allerlei uiteenlopende wensen als het gaat om afleverkanalen, adressen en formaten.
In het algemeen geldt dat een onderneming met veel consumenten als klant bij de keuze voor e-factureren (veel) voordelen voor zichzelf kan realiseren. Een onderneming met voornamelijk zakelijke klanten realiseert meestal vooral voordelen voor haar klanten.
BoekhoudpakkettenHEADER_BREAK
module
Als uw onderneming gebruikmaakt van een boekhoudpakket, is de kans groot dat uw leverancier van financiële software al een module voor e-factureren aanbiedt. Beschikt u over een maatwerkboekhoudpakket, dan is het verzenden van elektronische facturen meestal pas mogelijk na het realiseren van een maatwerkoplossing.
LicentieHEADER_BREAK
licentie
Wilt u het gevoel hebben dat u e-factureren zo veel mogelijk in eigen hand kunt houden, dan kunt u ervoor kiezen om een licentie te kopen en de software op uw eigen netwerk te installeren. U kunt echter ook kiezen voor dienstverlening via internet, door gebruik te maken van een application service provider (ASP).
AfsprakenHEADER_BREAK
branche
Binnen veel branches worden afspraken gemaakt over de uitwisseling van gegevens, bijvoorbeeld in de levensmiddelenbranche, de bouw, de uitzendbranche, de bloemenbranche en bij de overheid. Ga na of in uw branche dergelijke afspraken zijn gemaakt. Is dit niet het geval en factureert uw onderneming aan een beperkte groep afnemers, dan kunt u nagaan of u direct met de klanten en leveranciers kunt communiceren. Dat zou namelijk betekenen dat u direct kunt beginnen met het verzenden van elektronische facturen.