6. E-factureren overheid
De overheid heeft een voortrekkersrol wat betreft elektronisch factureren. Sinds 1 januari 2017 is het voor leveranciers van de Rijksoverheid verplicht om bij nieuwe inkoopovereenkomsten elektronisch te factureren. Meer overheidsdiensten zullen in de toekomst volgen. Er zijn verschillende manieren waarop uw onderneming elektronisch facturen kan sturen.
voordelen
Elk jaar sturen ondernemingen zo’n 12 miljoen facturen aan de overheid. Daarvan zijn er 1,5 miljoen gericht aan de Rijksoverheid. Het handmatig verwerken van deze papieren facturen kost de overheid veel tijd en geld. De (verplichte) overstap naar e-facturen levert de volgende voordelen op:
- gemakkelijke verwerking van facturen;
- snellere verwerking, omdat er geen papierstroom meer is;
- geen fouten meer door handmatige verwerking;
- goedkoper door minder print- en portokosten.
Voor de overheid is een e-mail met pdf geen e-factuur. Het moet gaan om een digitaal (XML-)bestand met vaste structuur. Hierdoor kan de overheid uw factuur elektronisch verwerken in haar systeem.