U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding8. Omgang met deelnemers en investeerders8.6 Evalueren

8.6 Evalueren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Het einde van de campagne is ook het moment van evaluatie. De verleiding kan groot zijn om na het feestelijke moment van het slagen van de campagne direct door te pakken met de ontwikkeling van uw project.

Kritisch

Maar een evaluatie dwingt u om kritisch terug te kijken naar hoe de campagne is verlopen. Een belangrijk doel hiervan is een eventuele volgende crowdfundingactie (nog) beter te laten verlopen. Nu hebben u en uw onderneming immers heel veel waardevolle ervaring opgedaan.

Wat levert uw evaluatie op?

De moeite nemen om de crowdfundingcampagne te evalueren kan u aardig wat winst opleveren. Denk onder meer aan de volgende zaken:

  • verbeterpunten;
  • een blauwdruk voor een draaiboek bij een eventuele volgende keer;
  • tips voor collega’s.

Zelfreflectie

Een evaluatie is ook het moment om op constructieve wijze feedback te geven aan betrokkenen, bijvoorbeeld collega’s. Doe dit in de vorm van tips. U kunt ook uw eigen leerpunten inbrengen en delen met bijvoorbeeld de community. Naast het feit dat betrokkenen er iets aan kunnen hebben, is het ook sympathiek om aan zelfreflectie te durven doen.