U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding8. Omgang met deelnemers en investeerders8.3 Soort informatie

8.3 Soort informatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

voortgang

terugblikken

Op het moment dat u het streefbedrag heeft behaald en uw plan kunt gaan ontwikkelen, zijn investeerders benieuwd naar de voortgang. Het is dus zaak om met regelmaat updates te geven van de voortgang van de projectuitvoering. Dat begint direct na de feestelijke viering ter afsluiting van de geslaagde campagne. U kunt om te beginnen terugblikken met een korte impressie en foto’s van het evenement. Vervolgens vertelt u hoe het nu verder gaat.

Up-to-date

Van iedere stap en ieder nieuwsfeit kunt u een update geven. Dit kan in de vorm van een bericht of een video waarin u kunt laten zien hoe het ervoor staat. Deel de informatie met iedereen, via sociale media en bijvoorbeeld een periodieke nieuwsbrief per e-mail.

Input

oplossing

Ook als er een probleem ontstaat, is het interessant deze informatie met de betrokkenen te delen. U kunt uw publiek vragen mee te denken over een oplossing. Dit kan uw onderneming helpen om het probleem daadwerkelijk op te lossen. Maar het maakt de investeerders weer meer mede-eigenaar van het project, wat de betrokkenheid (verder) vergroot. Bovendien komt u zo een stuk eerlijker over dan als u alleen maar glossy succesverhalen deelt.

Leg uw vraagstuk voor aan de community en vraag de leden om te reageren. Zo houdt u contact met iedereen die bij uw project betrokken is.

8.4 Welke communicatiekanalen

Bij crowdfundingprojecten verloopt de communicatie met investeerders vooral via online kanalen, zoals de sociale media, de eigen website en die van een eventueel platform of een eigen projectwebsite. Ook e-mail wordt als belangrijk kanaal genoemd (zie paragraaf 7.7).

Offline en online

Traditionele media als televisie, kranten en tijdschriften lijken bij crowdfunding nauwelijks een rol van betekenis te spelen. Voor het op de hoogte brengen en houden van ontwikkelingen maken mensen die zich bezighouden met crowdfunding vaak toch intensief gebruik van zowel sociale media als face-to-face contact. Beide benaderingen zijn bij uitstek geschikt om heel persoonlijk met diverse doelgroepen te communiceren.

Wissel sociale media en digitale mailings af. Door updates via de Facebookpagina te verspreiden en niet alleen via e-mailnieuwsbrieven, voorkomt u dat ontvangers uw communicatie als spam zien.