U bent hier

8. Omgang met deelnemers en investeerders

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Mensen die een financiële bijdrage aan een project of een onderneming hebben geleverd, vinden het belangrijk om op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen. Als u de financiering eenmaal rond heeft, willen de investeerders en deelnemers dan ook weten wat de stand van zaken is. Hier zult u dus serieus aan moeten werken en er misschien ook wel iemand voor vrij moeten maken.

richtlijnen

uitbesteden

In hoofdstuk 3 kon u lezen dat er geen vaste richtlijnen bestaan voor de duur van een crowdfundingproject. Meestal is de looptijd enkele jaren. In al die tijd zijn de deelnemers of investeerders hongerig naar informatie. Ze hebben er immers in geïnvesteerd: met geld, maar ook met aandacht en betrokkenheid. Een deel van de communicatie met investeerders en deelnemers kunt u eventueel uitbesteden. Toch is het belangrijk dat uw onderneming persoonlijk betrokken blijft en ook zelf communiceert met de investeerders.

De behoefte aan informatie van investeerders is groot. Investeerders zijn over het algemeen erg betrokken bij uw project. Ze voelen zich deelgenoot en mede-eigenaar van het project. Tijdens de campagne is het belangrijk hen te voeden met informatie, ook om op die manier zo veel mogelijk potentiële investeerders te bereiken die mee willen doen...
Het is handig om ook een communicatieplan op te stellen voor de periode waarin u uw project gaat ontwikkelen, dus na afloop van de campagne. Dit hoeft helemaal niet erg ingewikkeld en uitgebreid te zijn: het is vooral bedoeld om overzicht te krijgen. Zie zo’n plan als een kapstok om goed op een rij te zetten wat de informatiebehoefte is tijdens de...
Op het moment dat u het streefbedrag heeft behaald en uw plan kunt gaan ontwikkelen, zijn investeerders benieuwd naar de voortgang. Het is dus zaak om met regelmaat updates te geven van de voortgang van de projectuitvoering. Dat begint direct na de feestelijke viering ter afsluiting van de geslaagde campagne. U kunt om te beginnen terugblikken met...
Communiceren met investeerders en deelnemers vergt tijd en mankracht. Onderschat dit niet. Het zwaartepunt ligt tijdens de campagne, maar ook na het slagen van de actie kost het arbeidsuren om: mensen op de hoogte te houden; beloningen uit te keren; opgebouwde contacten warm te houden. U moet hier dus vooraf voorzieningen voor treffen. Hoeveel...
Het einde van de campagne is ook het moment van evaluatie. De verleiding kan groot zijn om na het feestelijke moment van het slagen van de campagne direct door te pakken met de ontwikkeling van uw project. Kritisch Maar een evaluatie dwingt u om kritisch terug te kijken naar hoe de campagne is verlopen. Een belangrijk doel hiervan is een eventuele...